کد خبر: ۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

توصیه به افشار!

خانم افشار توئیتی زدند درباره تأمین امنیت فضای بازی کودکان از خطر سگ‌ها. توصیه می‌کنم برای فهم مسئله چند عکس این پست را ورق بزنند و ببینند. عکس‌ها از کشورهای مختلف آمریکای شمالی و اروپا است

در ژاپن هم محل بازی کودکان اصلا حیوانات اجازه ورود ندارند. به‌جز خیابان، مکان‌هایی که حیوانات اجازه ورود دارند خیلی محدودند. حتی آسانسورهایی که میشه توش حیوان برد هم گاهی جدا هستند.

*******

خدا کنه سگ گازم بگیره!

وقتی بروی اروپا یا آمریکا، از دیدن تعداد زیاد آدم‌های سگ‌دار که در ظاهر و ابعاد، خیلی هم متنوع هستند، در بدو ورود احتمالا تعجب می‌کنی. اگر فوبیا داشته باشی که ترس هم‌ به آن اضافه می‌شود. ولی به هر حال شما قبول کرده‌اید وارد فرهنگ نو‌ شوید و ناگزیرید هرچه خلاف عرف و شرع و علایق‌تان باشد را بپذیرید و با آن کنار بیایید. که می‌آیید.

سگ و گربه داشتن هم قوانین خودش را دارد و مسئولیتش هم گاها بسیار سنگین است. به‌عنوان مثال: شما نمی‌توانی بدون قلاده سگ خود را در ساعات عمومی به پارک ببری. مسئول جمع کردن خروجی‌های سگت، بعد از هر بار اجابت مزاجش از روی زمین هستی. واکسنش را نزنی، جریمه می‌شوی، سگت کسی را بترساند، مسئولش تویی و باید خسارت بدهی. در خیلی از ساختمان‌ها نمی‌توانی سگ نگهداری و در بعضی‌ها هم نمی‌شود گربه داشت. در داخل کابین هواپیما حق نداری سگی را که می‌دانی پارس می‌کند وارد کنی. اگر سگت سابقه‌ی گاز گرفتن داشته باشد، باید هر بار که بیرونش می‌بری، پوزه‌بند برایش نصب کنی...

این مسئولیت‌ها گاها آن‌قدر سنگین است که خیلی‌ها گاز گرفته شدن توسط یک سگ آرزویشان است! تا بتوانند به‌اندازه‌ حقوق چند سالشان غرامت بگیرند. بله! بعضا به پرداخت چند صد هزار دلار برای برطرف کردن خارش دندان‌های سگشان محکوم می‌شوند.

در سوی مقابل، صاحب سگ، با سگ خودش هم نمی‌تواند بدرفتاری کند. حضانتش را از او می‌گیرند و حتی از برخی حقوق اجتماعی محرومش می‌کنند و مجازات نقدی و کیفری می‌تواند برایش به‌همراه داشته باشد.

****

رشد اجاره خانه

در طول ۱۱ سال گذشته اجاره مسکن به طور متوسط در اروپا در مجموع ۱۵ درصد رشد داشته. قیمت خانه هم حدود ۳۰ درصد. حالا این آمار، قسمت تکمیلی هم داره و بخش مکملِ اون که به ریز توضیح داده جالب تر از سرفصل ها و سرتیتر های اون هست!... مثلا درصد تورم میانگین قیمت خرید خونه با درصد رشد کرایه تو حوزه EU رو با هم قیاس کرده و یه نکته بسیار جالبی داره و اون هم اینکه مثلا تو اسکاندیناوی (سوسیال ترین کشورهای)EU با اینکه رشد قیمتیغ متوسط قیمت هر متر خونه درصدش رشد داشته ولی رشدی که نرخ اجاره‌بها داشته خیلی کمتر از میانگین نرخ رشد اجاره مثلا در کشورهای در اروپا مرکزی داشته. مثلا تو خیلی نقاط که رشد قیمت خونه طی بازه ده‌ساله، 30 درصد بوده و نرخ افزایش اجاره‌بها هم متناسب با اون 15 تا 20 درصد رشد داشته ولی تو اسکاندیناوی رشد اجاره‌بها کنترل شده و حباب درصدیِ منفی نسبت به رشد قیمت خرید خونه داشته و سیاست‌های کنترلی تو بحث اجاره به‌شدت اجرا شده

*******

راهنمایی‌رانندگی ایرلندی

تو ایرلند ماشین اگه بد جایی پارک شده باشه،

یا پول پارکینگ و پرداخت نکرده باشین

این‌طوری چرخ‌هاش زنجیر میشه،

بعد ۱۰۰ یورو واریز می‌کنید و میان زنجیر و برمی‌دارن

اگه خودتون به قفل ضربه بزنید ۳۰۰۰ یورو جریمه داره که به اموال عمومی خسارت وارد کردید.

اگر هم پلیس از شما درخواست پسورد گوشی موبایل یا کامپیوتر را کرد در صورت عدم همکاری مشمول سی‌هزار یورو جریمه یا پنج سال زندان به جرم عدم همکاری با پلیس می‌شوید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: