کد خبر: ۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۷
پپ
صفحه نخست » چشم سوم

عکاسی مستند عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع، بی‌ طرفانه، عکسی واقعیت‌‌گرا، راستگو ارائه دهد. در عکاسی مستند عکس مثل یک سند تاریخی به حساب می‌آید. عکس‌‌های مستند در کنار امتیازات زیبایی‌ شناسانه و هنری، بیشتر برای انعکاس تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند چرا که واقعیت را همان‌طور که هست به ثبت می‌رسانند. در این نوع عکاسی تصویر نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک وضعیت خاص به عهده دارد. جالب این‌که این نوع عکاسی مستلزم داشتن دوربین خیلی خوب نیست بلکه مستلزم داشتن بینشی با زاویه باز و نگرشی عمیق است. پس با همین گوشی‌های ساده نیز می‌توان دست به کار شد و اتفاقات اجتماعی را روایت کرد.

عکاسانی که در حوزه عکاسی خیابانی مشغول هستند، با موضوعات خاصی درگیر هستند که چه به صورت سفارشی و چه بصورت شخصی، قصد تهیه مجموعه‌ عکس از آن‌ها را دارند. تمام توجه خود را مشغول به آن موضوع خاص می‌کنند و عملا سوژه‌هایی که در کنارشان در حال اتفاق است را فراموش می‌کنند.

در این جنس عکاسی می‌شود از سوژه‌ای غیر از مردم عکاسی کرد. البته اصلی‌ترین موضوع‌ عکس‌های خیابانی مردم هستند، اما مردم تنها سوژه آن‌ها نیستند. مثل یکی از عکس‌های پیش رو که تنها به دو عنصر تبلیغ پپسی‌کولا در کنار تمثال مسیح اشاره کرده است. این عکس انتقادی است به فرهنگ مردم غرب که تبلیغات یک نوشیدنی کنار مجسمه مسیح قرار گرفته است.

گاهی اوقات عکس‌های مستند با قصد برانگیختن احساسات بیننده تا حدی عجیب، تکان‌دهنده و در عین حال هشداردهنده است. در این فرصت نمونه‌هایی از مشهورترین عکس‌های اجتماعی سیاه و سفید ایران و جهان را بدرقه نگاهتان می‌کنیم.




نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: