کد خبر: ۶۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰
پپ
صفحه نخست » کدبانوگری


فرنوش شهابی

مواد لازم
برنج: ۳۰۰ گرم
قارچ: ۲۵۰ گرم
گوجه‌فرنگی: ۲ عدد متوسط
پیاز: ۱ عدد متوسط
سیر: ۱ حبه بزرگ
نعناع ساطوری شده: ۲ قاشق غذاخوری
گشنیز ساطوری شده: ۲ قاشق غذاخوری
پودر تخم گشنیز: ۱ قاشق چای‌خوری
پودر زیره سبز: یک‌دوم قاشق چای‌خوری
هل: ۳ عدد
پودر دارچین: یک‌سوم قاشق چای‌خوری
تخم رازیانه: ۱ قاشق چای‌خوری
برگ بو، میخک و جوز هندی: کمی (به میزان دلخواه)
نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

طرز تهیه
برای درست کردن این بریانی لذیذ قبل از هرچیز، برنج را در آب و نمک، خیس کنید تا موقع پخت قد بکشد. قارچ‌ها را خلالی خرد کنید. گوجه‌فرنگی را پوره کنید. پیاز را پوست بگیرید و به‌صورت نگینی یا خلالی خرد کنید.
یک تابه را روی حرارت قرار دهید و در آن روغن بریزید. بعد از داغ شدن روغن، زیره سبز، برگ بو، هل، دارچین، تخم رازیانه، میخک و جوز هندی را در آن بریزید و سرخ کنید تا عطر آن‌ها بلند شود. می‌توانید این ادویه‌ها را به‌صورت ساییده نشده هم استفاده کنید.
پیاز نگینی شده را به مواد اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی، نرم و سبک شود. سیر را له و اضافه کنید. نعناع و گشنیز را به‌همراه پوره گوجه، به مواد اضافه کنید و بگذارید تفت بخورد تا طعم خامی آن‌ها گرفته شود. قارچ را اضافه کنید. زردچوبه، نمک و فلفل را به مواد اضافه کنید. در ظرف را باز بگذارید و آن‌ها را تفت دهید تا آب قارچ بخار شود.
برنج را به مواد اضافه و کمی آب جوش بیفزایید و حرارت را بیشتر کنید تا آب، بخار و برنج نرم شود. وقتی برنج دندان‌گیر و آب برنج کشیده شد، دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. بعد از اینکه داخل قابلمه را بخار گرفت، حرارت را کم کنید و ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا مواد با هم بپزد. بعد از اینکه بریانی شما آماده شد، آن را در یک ظرف مناسب با انواع ترشی یا ماست میل کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: