عاطفه میرافضل
كشتي اقيانوسپيماي تايتانيك، در اوايل قرن بيستم ميلادي توسط انگلستان ساخته شد و علاوه بر عظمت، در داخل آن نيز از لوازم لوكس استفاده شده بود. اين كشتي كه انگليسيها آن را غرق ناشدني ناميده بودند، با 46/300 تُن، بزرگترين كشتي جهان تا آن مقطع به شمار ميرفت. با اين همه، اين كشتي در اولين سفر خود در جريان پيمودن اقيانوس اطلس دچار مشكل شد و در واقع، آخرين سفر خود را انجام داد. در نيمه شب 15 آوريل ، اين كشتي با يك كوه يخ عظيم برخورد كرد و با تمامي استحكام و بزرگياش، همچون مقوايى درهم شكست. سرعت زياد، كمي تعداد قايقهاي نجات و ناآزمودگي كاركنان كشتي باعث شد تا از حدود دو هزار مسافر تايتانيك، در حدود هزار و پانصد نفر به همراه كشتي در اعماق دريا غرق شوند و فاجعهاي بزرگ و مصيبتبار را در آغاز قرن بيستم رقم بزند. پس از غرق شدن تایتانیک گزارشهای متعددی در مورد تعداد کثیر کوههای یخ در اقیانوس اطلس شمالی منتشر شد. در همان زمان مقامات دریانوردی و هواشناسی آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که زمستان گرم آن سال باعث شده که توده بزرگی از کوههای یخ در آبهای اقیانوس اطلس به حرکت درآیند. در روزها و هفتههای پیش از وقوع این حادثه جهت باد و دما شمال اقیانوس اطلس باعث شده بود که تعداد زیادی از کوههای یخ به سمت جنوب حرکت کنند.دانشمندان اخیرا فرضیهای جدید را مطرح کردهاند که میگوید ماه کامل (قرص ماه) در غرق شدن و برخورد کشتی تایتانیک با کوه یخ نقش داشتهاست. آنها میگویند؛ ماه کامل باعث رانش کوه یخ به سمت جنوب شده است.
حادثه تایتانیک سبب شد تا مقررات و تشريفات فراواني براي تأمين ايمني كشتيهاي اقيانوسپيما وضع گردد كه به كارگيري بيشتر وسايل ايمني، تجديدنظر در وسايل موجود در تمام كشتيهاي مسافربري و ايجاد مقررات سختتر براي گشت و ديدباني از جمله آنهاست.
...