کد خبر: ۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در تهران آدرس مکانی را به نام قدیم آن داده باشند و مجبور باشید مدتی سرگردان بمانید تا آن محله و محدوده را پیدا کنید. نام‌گذاری محلات قدیمی تهران تا حدودی جالب به نظر می‌رسد. کمتر کسی است که دلیل نام‌گذاری این محله‌ها را بداند! حتی با رجوع به افراد کهنسال ساکن در خود این محله‌ها هم روایت‌های متفاوتی بدست می‌آید. اما بد نیست که بدانید این نام‌ها اکثرا صبغه‌ای تاریخی دارند از قبیل: اقدسیه، یوسف‌آباد، جماران و... قبل از این‌که تهران به عنوان پایتخت ایران برگزیده شود، از این محلات خبری نبود و تهران به قصبه‌ای همجوار ری و ورامین محدود می‌شد. شاید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد روزی قصبه تهران تبدیل به شهری با این وسعت جمعیت و تعدد محلات شود. در این شماره قصد داریم علت نام‌گذاری برخی از محلات تهران را مرور کنیم.

محله یوسف آباد

یوسف ‌آباد در خارج طهران و در شمال غربی دارالخلافه ناصری قرار داشته و دارای باغ‌هایی بزرگ بود که در مالکیت میرزایوسف آشتیانی مستوفی‌الممالک قرار داشت، مستوفی‌الممالک پس از امارت‌ در این منطقه، این محل را به نام خود «یوسف‌ آباد» نامید. این محله خارج از طهران آن روز، دارای قناتی بوده که به داخل شهر طهران وارد می‌شد، که مکان استفاده از این قنات در ورودی امروزی خیابان حافظ نزدیک به پمپ بنزین قرار داشت.

بنابراین دروازه یوسف آباد هم به مناسبت همین قنات نام گرفته و در همین مکان بوده است، اراضی یوسف آباد در سال 1327 خورشیدی به مستخدمین دولت با اقساط طویل‌المدت واگذار و قسمتی از آن به بیمارستان ارتش تبدیل شد.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: