کد خبر: ۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
پپ
صفحه نخست » ایوان هنر


محمدتقی فهیم

سریال تلویزیونی «آرام می‌گیریم» به کارگردانی روح الله سهرابی و تهیهکنندگی فرهاد گلی، محصول مشترک انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و شبکه دو سیماست که این روزها مورد توجه و استقبال مخاطبین واقع شده است. به نظر می‌رسد نویسندگان این اثر تلویزیونی با انتخاب داستانک‌های به هم بافته شده و تعدد شخصیت‌های داستانی سعی داشته‌اند که در عین پرداختن به معضلات متفاوت، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را با مشکلات و دغدغه‌های طبقات اجتماعی روبرو کنند. شاید یکی از دلایل اصلی افزایش اقبال عمومی به این مجموعه، وامدار انتخاب محور اصلی«داستانگویی» است.

در این سریال زمینه‌چینی برای شرح داستانک‌ها بسیار سریع و پرشتاب شکل می‌گیرد و در پنج قسمت ابتدایی این مجموعه بارش شدید اطلاعات بر چشم و ذهن مخاطب ایرانی مثال زدنی است. مخاطبینی که دست کم در تجارب تلویزیونی از این دست با کندی و تعلل نویسنده در تشریح ماجراهای داستانی مواجه بوده‌اند اکنون با تعدد شخصیت‌های قصه، معرفی آن‌ها به شکل آثار سینمایی و پرداخت سریع به داستان مواجه می‌شوند.

طرح اجمالی حوادث و پایان‌بندی‌های مناسب در هر قسمت، بیننده تلویزیون را با اثری روبرو می‌سازد که قبل از هر اتفاق استحکام خود را مدیون تفکر و تأمل نویسندگانش است. موضوعی که این روزها به دلیل شتاب‌زدگی عوامل تهیه سریال‌های تلویزیونی و بعضا سینمایی کمتر مورد دقت واقع می‌شود و پیش از بسته شدن ساختار اصلی و کلیت هر اثر و پرداخت به جزییات آن، بازیگران مقابل دوربین قرار می‌گیرند.

تیتراژ سریال «آرام می‌گیریم» با دلبری تمام مخاطب را جلب می‌کند. تصاویر بازیگران در کنار داستانکی کوتاه، ذهن مخاطب را درگیر می‌کند و نشانه‌هایی از کلیت قصه سریال را به صورت شعری تصویری به قاب می‌کشد. ماهی در حال احتضار به آب بازمی‌گردد و خشونت اسلحه‌ای آتش شده در کنار پرواز کبوتری به نشان آزادی و رستن از عذاب زمینی بودن همه و همه مخاطب را با اثری که از ابتدای کار خوش‌فکر قدم برداشته است مواجه می‌سازد.

بی‌شک بازیگران کارآزموده این مجموعه در شخصیت‌سازی کاراکترها نقش بسیار موثری ایفا کرده‌اند. بحران‌ها و نقاط اوج داستان به یمن حضور مؤثر آن‌ها و بازیگردانی ویژه این اثر که نشان از صبوری کارگردان دارد به بار نشسته و توانسته مخاطب را شکار کند. در کنار فهرست بلند و بالای نام‌های بزرگ، فهرستی از بازیگران تازه‌کار یا کمتر دیده شده نیز دیده می‌شود که این نشان از اراده دست اندرکاران سریال جهت حمایت و معرفی چهره‌های جدید و قبول خطر ریسک همیشگی این نوع انتخاب‌های غیر متعارف دارد. چه آنکه در بسیاری از آثار سینمایی و یا تلویزیونی فعلی کارگردانان اقبالی به استفاده از نیروهای هر چند مستعد و توانمند تئاتر و یا دانشجویان کم تجربه رشته‌های بازیگری نشان نمی‌دهند. سریال آرام می‌گیریم به یمن درایتی که در بخش کارگردانی دارد از این نکته نیز سربلند بیرون آمده و گاه پا را از این هم فراتر گذاشته و در میان چهره‌های شناخته شده نیز فوران استعدادی جدید و یا بازی متفاوت به چشم می‌آید.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: