کد خبر: ۵۲۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
پپ
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ


عاطفه میرافضل

در تاریخ آمده : یزید در عصر عاشورا بعد از به شهادت رساندن امام‌حسین‌علیه‌السلام و یارانش دستور داد اسب‌ها ( که نعل تازه شده بودند) را بر بدن شهدای کربلا تازاندند .

یزیدیان این روز را روز برکت و پیروزی نام نهادند که در زیارت عاشورا هم به آن اشاره می‌شود (...یوم تبرکت به بنوامیه و...) و برای افتخار بر این پیروزی (قتل خاندان مطهر پیامبر) و رواج تفکر شیطانی خودنعل اسب‌های خود را کندند و در سراسر شهرها و کشورها گرداندند. شهر به شهر و کشور به کشور به نشانه پیروزی در واقعه عاشورا بعد از این که 10 اسب روی پیکر امام‌حسین‌علیه‌السلام تاختتند این 40 نعل اسب را به عنوان تبرک بین خودشون تقسیم کردند. این نعل‌ها رو از در خانه‌ها آویزان می‌کردند و بعد از مدتی به‌عنوان یک شی باارزش به هم می‌فروختند، تا اینکه تقلبی این نعل‌ها هم رایج شد و کم‌کم آویزان بودن یک نعل در خانه‌ها رسم شد.

اين خرافه به اروپا هم رسيد. شايد این اعتقاد از اسپانیا به اروپا رسیده (اندلس قدیم)به اندلسی‌ها هم از امویان این اعتقاد رسیده امویان به‌عنوان تبرک نعل اسب نگه می‌داشتند اما اروپایی‌ها چون معنی تبرک رونمی‌دانستند، می‌گفتند که نعل شانس می‌آورد.

نظرعلی‌اکبررائفی‌پور

امام‌حسین‌علیه‌السلام در گودال به شهادت رسیدند و باید محل دفن حضرت هم همون گودال باشد اما بین محل گودال و ضریح مطهر فاصله هست. چرا؟

در واقعه کربلا عده‌ای گفتند: براین پیکر باید اسب تاخته شه.

تا به حال فکر کرده‌اید که این «باید» رو کی تعیین کرده بود؟ (نقش یهود در حادثه کربلا(

داخل گودال نمی‌شد اسب تاخت. پیکر مطهر رو از گودال بیرون کشیدند بردند به محلی صاف و هموار و ده اسب که نعل تازه به سم‌هایشان زده شده بود براین پیکر تاختند؛ این چهل نعل اسب به عنوان تبرک از پای اسب‌هاجدا میشه.

بعدها که در دوره قاعونی بغداد مرکز یهودیان می‌شود، نواده‌های همین اشقیا این نعل اسب‌ها رو با افتخار درخانه‌هایشان می‌زدند به نشانه این که ما نوادگان همان فاتحان واقعه کربلا هستیم. اینان بعدها کوچ کردند به شبه جزیره ایبری در اسپانیا و همین سنت را هم باخود بردند و نعل اسب را کردند نمادخوش‌شانسی.

نظرآیت‌الله جوادی آملی

تبرک جستن به نعل اسب از موهومات بعد از حادثه کربلاست. به این جهت که این اسبها نعوذ بالله بر آدم‌های خارج از دین تاختند پس باارزش می‌باشند. چنانچه برخی فرق اسلامی دهه اول ماه محرم را جشن می‌گیرند و متأسفانه فرهنگ ناشایست نعل اسب هم به میان مردم ما هم رواج یافته.

نظر ابوریحان بیرونی

ستم‌هایی که بر حسین‌بن‌علی کردند در هیچ ملتی با بدترین افراد نکردند. او را با شمشیر ونیزه و سنگ باران از پای درآوردند سپس اسب بر بدنش تاختند. بعضی از این اسب‌ها به مصر رسید. بعضی مردم این نعل اسب‌ها را کندند و برای تبرک بر در خانه‌های خود نصب کردندواین عمل در میان مردم مصر سنتی شد که بعد از آن هرکسی بالای در خانه خود نعل اسب نصب می‌کرد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: