کد خبر: ۴۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۱
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


ریه عضوی است ظریف و حساس که مبارزه با هوای آلوده از جمله مهم‌ترین وظایف آن است.

‌طبق معیارهای طب سنتی، بیماری‌های دستگاه تنفسی معمولا در اثر کمبود و ضعف جریان انرژی ریه به وجود می‌آید و این کمبود انرژی به شکل ضعف عمومی، خستگی شدید، صدای آرام و بی‌حالی، عدم تمایل برای حرف زدن، دم و بازدم کوتاه ظاهر می‌شوند.

علی بهادری، متخصص طب سنتی در گفتگو با ایسنا گفت: بیماران ریوی چه آسم چه آلرژی و چه برونشیت یا عفونت ریه باید از غذاهای بسیار تند و ترش پرهیز کنند. اگر حرارت مزاج بیمار بالاست از سکنجبین استفاده کند.

وی اضافه کرد: بیماران ریوی بخصوص آن‌ها که بلغم غلیظ در ریه دارند از مواد غذایی مانند شیر، ماهی و میوه‌ها خودداری کنند، غذا و نوشیدنی و سبزی سرد به‌خصوص هندوانه، خیار، خرفه، اسفناج نیز برای آن‌ها ممنوع است. این افراد نباید پس از غذا آب بنوشند و از نفاخ‌ها مانند باقلا، عدس و لوبیا خودداری کنند و پس از غذا استحمام نکنند و سریعا پس از غذا نخوابند.

بهادری با بیان این‌که افرادی که تنگی نفس دارند نباید یبوست داشته باشند، افزود: اگر تنگی نفس، علت قلبی داشته باشد مخصوصا در افراد دارای حرارت قلبی زیاد که نبض قوی و بدن گرمی دارند، نوشیدن ماءالشعیر مؤثر است.

وی در تعریف برونشیت مزمن گفت: این بیماری شامل ترشح مزمن، مکرر و فراوان تنفسی است که با خلط فراوان همراه است. در آسیب‌شناسی سلولی، این بیماری با افزایش میزان غددی که ترشح می‌کنند همراه است و شدت و مدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت است.

بهادری اضافه کرد: برونشیت مزمن با افزایش بلغم درراه‌های تنفسی و با نشانه‌های تری و سردی در بیمار همراه است که برای درمان این بیماران لازم است از رژیم گرم و خشک استفاده کرد. در حمله‌های حاد و مزمن آسم و در افراد برونشیتی اغلب خلط غلیظ مشاهده می‌شود. این افراد باید حتما از مواد غذایی مانند جوجه مرغ، تخم‌مرغ عسلی، گوشت گنجشک، زیره، دارچین، زنجبیل و زیره و فلفل استفاده کنند. همچنین برای درمان برونشیت و بیماری‌های مزمن تنفسی بهتر است غذاها و گیاهان دارویی با طبع گرم مانند نخود، عسل، گوشت گوسفند و گیاهانی مانند زعفران، زنجبیل و... مصرف ‌شود.

وی افزود: بنابراین بهتر است از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های با طبع سرد خودداری کرد تا به‌تدریج مزاج بیمار از سردی و تری به سمت تعادل حرکت کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: