کد خبر: ۴۹۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
پپ
خون‌مردگی در مناطق پرخون بیشتر دیده می‌شود
صفحه نخست » پزشکی



بسیاری از افراد در قسمت‌های مختلفی از پوست خود شاهد کبودی و خون‌مردگی می‌شوند که اغلب بعد از آسیب‌دیدگی می‌باشد. این اتفاق معمولا جایی برای نگرانی ندارد و می‌توان به‌راحتی آن را در منزل درمان کرد. اگرچه که اگر پوست شما دارای خون‌مردگی شدید باشد و مدت زمان آن طولانی شود، حتما باید به پزشک مراجعه کنید تا از مشکلات جدی جلوگیری گردد.

اگر رگ‌های خونی پاره شوند، خون درون رگ به زیر بافت پوست نشت می‌کند که به آن خون‌مردگی می‌گویند. اگر بیش از چند مویرگ درگیر شوند، می‌توانند باعث ایجاد خون‌ریزی شوند. افراد در چنین وضعیت‌هایی معمولا قسمت بزرگی از پوست خود را با به رنگ بنفش متمایل به قرمز مشاهده می‌کنند که پهنای آن می‌تواند بین 2 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر باشد.

زمانی که تعداد زیادی از مویرگ‌های نزدیک به هم پاره شوند، این خون به زیر سطح پوست می‌رود و باعث کبودی خواهد شد. نواحی کبود پوست در این شرایط معمولا با سوزش همراه هستند و ورم دارند. زمان بهبودی کبودی‌ها می‌تواند از چند روز تا چند هفته بسته به شدت آن متفاوت باشد. یک کبودی معمولی معمولا حدود دو هفته برای ناپدید شدن زمان نیاز دارد.

کبودی‌ها در قسمت پایین پا به مدت زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارند. کبودی معمولا در مناطقی اتفاق می‌افتد که خون بیشتری جریان دارد، مثل زیر چشم یا اطراف سینه‌ها. کبودی که در بافت‌ها یا حفره‌های عمیق پوست رخ بدهد، وضعیت شدیدتری را ایجاد می‌کند.

علل خون‌مردگی

علاوه بر حوادث و برخی بیماری‌ها خون‌مردگی ممکن است عوارض جانبی یکی از موارد زیر باشد :

شیمی‌درمانی

رادیوتراپی

جراحی‌های مختلف

درمان‌های خانگیخون‌مردگی زیرپوستی

البته هیچ راه خاصی برای درمان قطعی خون‌مردگی‌های خفیف وجود ندارد. اگرچه بعضی از درمان‌های خانگی می‌توانند شدت کبودی و درد آن را کاهش دهند که معمولا شامل موارد زیر هستند :

ـ چند بار در روز استفاده از یک تکه یخ به مدت 10 الی 15 دقیقه روی ناحیه مورد نظر (بهتر است که یخ را داخل یک حوله یا پارچه قرار دهید و آن را روی ناحیه مورد نظر بگذارید.)

ـ اجتناب از دوش آب داغ، سونا و مکان‌های بیش از حد گرم به مدت دو روز بعد از آسیب‌دیدگی

ـ استفاده از کمپرس گرم در ناحیه کبودی بیشتر از بیست دقیقه و تکرار آن چند بار در روز (این کار را فقط در صورت افزایش درد و ورم انجام دهید که معمولا سه روز بعد از آسیب‌دیدگی اتفاق می‌افتد.)

ـ مصرف زیاد میوه و سبزیجات که غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های A، C، D، E هستند.

درمان گیاهی

ـ برای درمان خون‌مردگی صبر زرد، گل ارمنی و کندر را نرم بسایید و با کمی سرکه سیب مخلوط کنید و روزی سه مرتبه روی موضع بمالید.

ـ قبل از این‌که بر روی موضع ضماد گل بگذارید ابتدا موضع را در ظرف آب بسیار گرم به مدت 24 ساعت بگذارید و مالش دهید تا آب خنک شود سپس بعد از خشک کردن موضع روی آن ضماد گل که ترکیب پودر هر گل دارویی مانند گلنار، گل سرخ و یا گل بابونه با کمی سرکه سیب به صورت خمیر است را بگذارید و ببندید و این کار را سه روز تکرار کنید.

ـ برای درمان خون‌مردگی مخلوط بومادران معمولی و بابونه و تنباکوی کوهی به دلیل خواص ضد التهابی بسیار مفید است. این سه گیاه را مخلوط کنید و این ترکیب دارویی را روی موضع ببندید تا خون‌مردگی شما خیلی سریع‌تر از بین برود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم ؟

هرکس ممکن است که در طول زندگی خود، با کبودی وخون‌مردگی مواجه شود اما اگر در کنار آن، علائم زیر را نیز در خود مشاهده کردید ، حتما به پزشک مراجعه کنید:

ـ ورم شدید

ـ خون‌ریزی لثه

ـ وجود خون در مدفوع و ادرار

ـ درد شدید

ـ تیره شدن پوست اطراف کبودی به دفعات زیاد

ـ حالت تهوع یا استفراغ

ـ خون‌ریزی

ـ تب

ـ بزرگ شدن غدد لنفاوی

ـ سرگیجه و از حال رفتن

ـ درد استخوانی و مفصلی

ـ اگر کبودی شما ناگهانی و بدون علت بود ، حتما به پزشک مراجعه کنید.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: