کد خبر: ۴۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۴
پپ
صفحه نخست » پزشکی


اغلب والدین زمانی که متوجه پوسیدگی دندان‌ کودک خود می‌شوند، به دلیل این‌که این دندان‌ها دائمی نیستند و بعد از مدتی می‌ریزند، توجه چندانی به آن نمی‌کنند و از طرفی دیگر چون فکر می‌کنند امکان کشیدن دندان‌های شیری کودک وجود ندارد مشکل پوسیدگی را جدی نمی‌گیرند.

دندان‌پزشکان اطفال توصیه می‌کنند نخستین ویزیت دندانپزشکی کودکان قبل از یک سالگی انجام شود که به واسطه جنبه آموزشی که دارد، والدین می‌توانند به اطلاعات کافی درخصوص چگونگی توجه به دندان‌های کودک دست یابند. مراقبتهای بهداشتی از دندان‌ها و رعایت اصول تغذیه‌ای در کودکان می‌توانند در حفظ دندان‌های اصلی آن‌ها کمک مؤثری باشد.
دندان شیری باید برای قرارگیری مناسب دندان‌های دائمی باید وجود داشته باشد. اگر دندان‌های شیری قبل از دندان‌های دائمی از بین بروند، این مسئله می‌تواند از نظر حفظ فضای خالی برای رشد دندان، مشکلات جدی برای برای رشد دندان‌های دائمی ایجاد کند.
والدین باید بدانند که سهل‌انگاری و بی‌اهمیت تلقی کردن دندان شیری می‌تواند مشکلات و عوارض متعددی را برای فرنزدشان در رشد دندان‌های دائمی ایجاد کند.

پوسیدگی دندان در کودکان می‌تواند به‌سرعت باعث ایجاد و عفونت (آبسه) شود بنابراین به محض مشاهده این مشکل برای جلوگیری از رشد و پیشرفت پوسیدگی، باید دندان آسیب‌دیده پر شود. اما اگر عفونت به استخوان برسد و علت آبسه دندان شود برای درمان احتمالا نیاز به کشیدن دندان شیری وجود خواهد داشت.

درد دندان اطفال بعد از کشيدن دندان، یکی از شايع‌ترين عارضه بعد از جراحی کشيدن دندان شناخته می‌شود. کشیدن دندان شیری معمولا دارای خطرات و عوارض احتمالی است که این عوارض شامل درد و خون ریزی است. مراقبت بعد از کشیدن دندان شیری کودک باید توسط والدین انجام شود تا از بروز عفونت در جای دندان کشیده شده جلوگیری شود.

اگر دندان آسیاب شیری کودکی به دلیل ایجاد پوسیدگی شدید کشیده شود، آن‌گاه الگوی رشد دندان‌های دائمی جایگزین آن در کشیدن دندان از بین می‌رود. در این حالت امکان کاهش فضای مورد نیاز برای رشد دندان‌های دائمی وجود دارد و به این ترتیب دندان‌های دائمی دچار ازدحام شده یا در موقعیت نامناسب قرار می‌گیرند.

دندان‌پزشکان تأکید می‌کنند والدین بلافاصله هنگام خرابی یا پوسیده شدن دندان‌های شیری به دندان‌پزشک اطفال مراجعه کنند. چراکه ترمیم یا کشیدن دندان باعث برطرف شدن مشکلات ناشی از آسيب دیدگی می‌شود. هرچه زودتر برای انجام مراحل کشیدن دندان آسيب‌ديده اقدام شود، از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری می‌شود و خطرات مرتبط با این عمل نیز کاهش پیدا می‌کند. پدر و مادرها باید کودک خود را هر ۶ ماه یک‌بار نزد دندان‌پزشک اطفال ببرند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: