کد خبر: ۴۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
پپ
صفحه نخست » کنز


مرحوم حجت الاسلام والمسلمین مهندسی

همیشه سعی کنیم در تعاملات خود با دیگران به جنبه‌های میانی هم نگاه کنیم تا بتوانیم یکدیگر را ببینیم. وقتی به جنبه‌های تاریک و منفی یکدیگر نگاه کردیم، در تاریکی به جایی نمی‌رسیم. وقتی که از کسی تعریف می‌کنیم از خوبی‌های او بگوییم او خوشش می‌آید. وقتی یک تعریف کوچک از کسی می‌کنیم او لذت می‌برد. البته به صورت واقعی از فرد تعریف کنید یعنی به صورتی باشد که طرف احساس کند واقعیت می‌گویید تا حالت شعاری پیدا نکند. ولی اگر واقعی نباشد شاید تلقی به تمسخر هم بکند و بگوید من را مسخره می‌کنید. اگر روی واقعیت‌های موجود یعنی نکات مثبت و روشنی که فرد دارد دست بگذارید و آن‌ها را فعال کنید و از آن راه وارد شوید تأثیرگذار است. امیر‌المومنین علی‌علیه‌السلام می‌فرماید: اگر کسی در بین صد صفت یک صفت خوب داشته باشد و نود و نه تای آن بد باشد، من آن یک صفت خوب را می‌گیرم و نود و نه تای بد را کنار می‌گذارم. البته زمان می‌برد و حوصله می‌خواهد، همیشه سعی کنیم مثبت‌های همدیگر را ببینیم. و آن عزیزی هم که لجبازی می‌کند بداند که این لجبازی‌ها فایده ندارد. روایت از امام‌صادق‌علیه‌السلام است که کسی که بخواهد امر خدا را سبک بشمارد و به لج بیفتد ( این می‌تواند پاسخ سؤال قبلی هم باشد.) یعنی اگر خداوند گفته حرام نکن بگوید من می‌خواهم حرام کنم و چنین و چنان کنم. ایاکم بالغفلة سعی کنید غافل نشوید. جلوی غفلت‌ها را بگیرید و حواس خود را جمع کنید. غفلت به ضرر خود شما است. یعنی اگر غفلت می‌کنید فکر نکنید که برای خدا کم می‌گذارید، نه خود را بیچاره می‌کنید.

سعی کنید امر الهی را سبک نشمارید. روز قیامت می‌فهمید که چه کار کرده‌اید. این روز قیامت یعنی چه؟ روز قیامت همین الان است منتها به حسب باطن. الان من و شما در قیامت هستیم منتها ظاهر آن را می‌بینیم و باطن کار ما، قیامت کار ما می‌شود. امروز اگر ما بی‌اعتنایی کردیم، ماهواره دیدیم، به لج افتادیم، ایام محرم موسیقی‌های حرام گوش کردیم با چه کسی دعوا داریم. این غفلتی است که دامن‌گیر خود ما خواهد شد. فردا به ما باطن کار را که چه انتخابی کرده‌ایم نشان می‌دهند و فردا یعنی همین الان. یعنی همین الان ما خود را در عذاب قرار می‌دهیم اما حس نمی‌کنیم. قیامت یعنی باطن کار و باطن کار یعنی ما الان در ظاهر قرار گرفته‌ایم.

*******

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی

اهمیت صداقت و امانتداری

هر چقدر اهل‌بیت سفارش کردند با یک گرفتار کنار بیاییم، از آن طرف هم گفتند: گرفتار هم با کسی که با او مدارا کرده، حق او را رعایت کند. داستان در کافی مرحوم کلینی است و کسی از اصحاب امام‌صادق از دنیا رفت. نام او سَیّابه بود. پسر جوانی داشت به نام عبدالرحمنبن‌سَیّابه، می‌گوید: پدرم که از دنیا رفت، دستم خالی بود. چیزی برای ما نگذاشته بود. نگران بودیم چه کنیم. یکی از دوستان پدرم گفت: بروم ببینم این دوست ما از دنیا رفته است، زن و بچه او گرفتاری ندارند؟ گفت: پدرت چیزی برای شما گذاشته است؟ گفتم: نه، هزار درهم به من داد. گفت: فقط سفارش کنم این هزار درهم را خرج نکن. این را سرمایه قرار بده. از سودش زندگی‌ات را اداره کن. گرفتم، یکی دیگر از دوستان پدرم آمد گفت: بهترین جنس ابریشم است، بیا این را بفروش. با این هزار درهم و راهنمایی رفیق پدرم رفتم جنسی را گرفتم و فروختم و در فاصله‌ای وضع مالی‌ام خوب شد. وقت حج رسید. گفتم: به حج بروم. نزد مادرم آمدم. گفت: اول هزار درهم بدهی را برگردان و پول مردم را بده. رفتم پول را بدهم، رفیق پدرم تعجب کرد و گفت: اگر هزار درهم کم است باز هم بدهم! گفتم: نه، آمدم طلب شما را بدهم. طلب را دادم و به مکه رفتم. در مدینه خدمت امام‌صادق رسیدم. حضرت برای پدرم طلب رحمت کرد، سؤال کرد: وضع مالی پدر چطور است؟ گفتم: پدر چیزی برای ما نگذاشت، یک رفیقی از دوستان پدرم هزار درهم به من داد. تا گفتم، حضرت فرمود: آمدی حج؟ هزار درهم به مردم بدهکار هستی و به حج آمدی؟ گفتم: وضعم خوب شد و هزار درهم را دادم. حضرت فرمود: کار خوبی کردی. «علیک بصدق الحدیث واداء الامانه، تشرک الناس فی اموالهم» اگر دو چیز در زندگی باشد، راستگویی و امانتداری، شریک مال مردم هستی، اگر اینها به احترام امام‌صادق کنار آمدند، شما که مستأجر هستید هم هوای صاحب‌خانه را داشته باش. او از مالش گذشت، شما هم به احترام امام‌صادق زندگی‌ات را دینی کن. صاحب‌خانه با شما کنار آمد، شما هم ببین نقطه ضعف شما چیست. کاری کنم که امام‌صادق و امام‌رضا در زندگی من باشد. ابزار و وسایل گناه را جمع کنم. آقایی پیام داده و نوشته: ضامن کسی شدم، سه تا قسط نداده است. زنگ زدند از بانک که قسط ندادید. به آن آقا زنگ زدم که قسط ندادی، گفته: جناب‌عالی!؟ ضامن شدی برو قسط بده!

************

آیت‌الله بهجت

رذایل اخلاقی

همه رذایل اخلاقی از ضعف در معرفت خاوند متعال پدید می‌آیند اگر انسان دریابد که خداوند متعال همیشه و در همه حال از هر زیبایی زیباتر است از انس به او هرگز جدا نخواهد شد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: