کد خبر: ۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

گرانبهاترین رز جهان

گران‌ترین گل رز جهان «رز ژولیت» نام دارد. این گل در بازار جهانی ١٠ میلیون یورو قیمت‌گذاری شده است و این قیمت به ‌علت نادر و کمیاب بودن شکوفه‌های این گل است، دیوید آستین پرورشدهنده بریتانیایی برای ایجاد این گل بی‌نظیر 8/15 میلیون دلار هزینه و ۱۵ سال زحمت کشید. این رز زیبا نخستین بار در سال ۲۰۰۶ در منایشگاه گل بریتیش چلسی به نمایش عموم درآمد. یک دسته گل کوچک از رز سوئیت ژولیت حدود ۱۵۰ میلیون یورو قیمت دارد. گل ژولیت ترکیبی از فرم آنتیک جذاب، سایه‌های هلویی رنگ ملایم و عطر سبکی از چای رز هست. این قیمت‌گذاری در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است .

ساعتی برای فیکا

در فرهنگ سوئد رسم خاصی به نام «فیکا» وجود دارد که شامل زمانی برای خوردن قهوه،‌کیک و گپ کوتاه است. این مسأله در سوئد به قدری مهم است که اغلب ادارات و شرکت‌ها در ساعت 9 صبح و 3 بعدازظهر وقت فیکا دارند. تحقیقات صورت گرفته بر روی کارمندانی که از این زمان استفاده می‌کنند نشان می‌دهد همین گفتگوی کوتاه و استراحت چند دقیقه‌ای بازدهی کار کارمندان را چندین برابر افزایش داده است.

اخلاق به جای بی‌صداکردن

حتما بارها برایتان پیش آمده است که در وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو یا اتوبوس از صدای بلند حرف زدن فرد کناری با تلفن همراه کلافه شده باشید یا اعصابتان بهم ریخته باشد. جالب است بدانید در ژاپن استفاده از تلفن همراه در قطار، رستوران و تمام اماکن بسته ممنوع است. برای این کار در تلفن‌های همراه به جای کلمه بی‌صدا از کلمه اخلاق استفاده شده است.

قرعه‌کشی دوربین‌ کنترل سرعت

در شهر استکهلم از بین موارد ثبت شده دوربین‌های کنترل سرعت قرعه‌کشی انجام می‌دهند. اگر فردی با سرعت کم حرکت کند، وارد قرعه‌کشی می‌شود که جایزه آن از جریمه‌های جمع شده از رانندگانی است که سرعت غیر مجاز داشته‌اند. مردم این شهر معتقد هستند این جایزه شایسته افرادی است که نظم را رعایت می‌کنند. بعد از اجرای این طرح، سرعت متوسط از 32 کیلومتر در ساعت به 25 کیلومتر در ساعت کاهش یافت.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: