کد خبر: ۴۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
پپ
ماجرای برگزاری یک جشن و کیت‌های آلمانی نایاب
صفحه نخست » ج مثل جوان

نیلوفر حاج قاضی

ممکن است دچار چندش یا تهوع شوید اما برخی حقلیق تلخ و گزنده را باید شنید. وقتی جراحی مدل گوش الاغی، سوراخ کردن پره بینی و زبان برای انداختن حلقه و حتی اکستنشن یا کاشت مو برای پرپشت شدن موی دماغ مد شد دانستیم برخی آن‌قدر در جهل مدرن فرو رفته‌اند که صاحبان جهل مرکبی که «ابن یمین» را به فریاد آورده بود در پیشگاه این حجم از نادانی، عاقل به نظر می‌رسند! گزارشی که یکی از خبرگزاری‌ها در باره برگزاری پارتی در اوج بیماری کرونا و پرداخت فاخرانه هزینه‌هایی بالا برای اطمینان از سلامت شرکت‌کنندگانش مرا به یاد ابن یمین انداخت و این شعر معروفش که؛ آن کس که نداند و نداند که نداند/ در جهل مرکب ابدالدهر بماند/ آن کس که نداند و نخواهد که بداند/حیف است چنین جانوری زنده بماند!

شروع

جشنی که با غرور و تکبر در اوج بحران کرونا برگزار شد و بدتر از آن، آزمایشگاهی خصوص برای تست افراد شرکت‌کننده شرط و شروط گذاشته بود با ادرارپارتی هندوها فرقی نداشت. انگار ویروس کرونا در دنیا متولد شد که جهل مرکب عده‌ای بیشتر رخ بنمایاند. همان‌هایی که هندوها را برای نوشیدن ادرار مقدس به منظور در امان ماندن از مصائب ویروس جدید مسخره می‌کردند در اقدامی مشابه سراغ کروناپارتی رفتند تا حماقتشان را فریاد کنند.

اگرچه با شیوع کرونا همه می‌گفتند این بیماری پاک‌کنی قوی برای خط‌ و خطوط فاصله‌ها و شکاف‌های طبقاتی است و فقیر و غنی نمی‌شناسد و به نظر می‌رسید دیگر پول در این رابطه چاره‌ساز نیست اما پس از مدتی که بحران اندکی عادی شد همان لایه‌های همیشه جنجال‌ساز جوامع دست به کار شدن تا دوباره خودی نشان دهند و فاصله طبقاتی خود را محکم توی چشم دیگران کنند.

از تبلیغ ماسک‌های اشرافی چندصدهزارتومانی‌، ماسک های پولک‌دوزی شده و هماهنگ با رنگ و مدل لباس تا ارائه شیلد و عینک‌های متفاوت که ابتدا به نظر می‌رسید جدال با مرگ سبب شد تا استقبال چندانی ازین موارد نشود تا آن‌جا که بیشتر به لطیفه‌های خنده‌دار مجازی بدل شد.

اما کروناپارتی اقدام عجیبی بود که هم قرنطینه خانگی را مورد هدف قرار داد و ممکن بود به شیوع این بیماری دامن بزند و بی‌گناهانی را هم که ملاحظات بهداشتی داشتند هدف قرار دهد‌. از طرف دیگرمسئولین برخی آزمایشگاه‌های خصوصی را زیر سؤال برد که حاضر شده بودند با نرخ‌گذاری‌های جدید زمینه را برای برگزاری این دورهمی‌های مضحک فراهم کنند.

کیت‌های آلمانی برای از ما بهتران

برگزاری کروناپارتی و حاشیه‌هایش خیلی‌ها را به این نتیجه رساند که مد امروز برای توی چشم آمدن حجم جیب افراد «کیت تشخیص کروناست.»کروناپارتی، ادامه دیگر مهمانی‌های بالانشینان است، ژن‌های خوب و از ما بهتران! انتشار ویدئویی در چند روز اخیر نشان می‌دهد اتفاقا بازار این کار حالا دارد رونق هم می‌گیرد و آگهی‌های بسیاری در فضای مجازی در دسترس است که همه مراحل راه افتادن چنین جشن‌هایی را با تضمین سلامت انجام می‌دهد. این ویدئوها آن قدر فراگیر شد که حتی به حرف‌های فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هم رسید و واکنش او را هم به همراه داشت. واکنشی که البته فقط «سلامت انجام آزمایش‌ها»را زیر سؤال می‌‌برد. علیرضا زالی هشدار داده بود «در تست‌های کنونی منفی کاذب نسبتا بالاست، بنابراین هیچ تضمینی برای ایمن شدن مهمانی با اخذ تست کرونا، پیش از ورود به مهمانی وجود ندارد.» او اخذ تست کرونا پیش از ورود به مهمانی را «به شدت خطرناک» خواند، چرا که به گفته او «این اقدام یک امنیت کاذب گذرا ایجاد می‌کند» و «به شیوع و انتقال بیماری دامن می‌زند.» کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت هم درباره تست‌های خصوصی کرونا که درخانه‌ها انجام می‌شود، هشدار داده و گفته «جواب آزمایش به این سرعت مشخص نمی‌شود و حتی اگر جواب منفی بود، اعتماد‌به‌نفس کاذب به فردمی‌دهد.» او این آزمایش‌ها را «کاسب کاری و حتی شیادی» خواند و گفت انجام آن هیچ کاربردی ندارد.

شیادی کسب و کار من است

کاسبی به انضمام شیادی در ساحت قانون جرم است، هشدار نمی‌خواهد، نظارت و برخورد می‌طلبد. با یک جستجوی معمولی به فهرستی از آزمایشگاه‌هایی می‌رسید که وعده انجام تست کرونا داده اند، همه با ضریب اطمینان بالا و کیت‌های آلمانی! نکته در این‌جاست که اغلب آن‌ها وعده انجام چنین تست‌هایی را در محل منزل شما هم می‌دهند. در ویدئوی منتشر شده هم فردی ادعا می‌کند در روز حداقل پنج تا ده آزمایش را در محل از افراد درخواست دهنده صورت می‌دهد.

حتی در برخی از آزمایشگاه‌ها تعرفه‌ها برای برگزاری مهمانی‌هایی از این دست مشخص شده بود؛ «بین یک تا سه نفر ۸۰۰ هزارتومان، تا هفت نفر ۵۰۰ هزار تومان، از هفت تا ۱۰ نفر ۳۵۰ هزار تومان و از ده نفر به بالا نفری ۲۵۰ هزار تومان» آزمایشگاه. پیشنهاد جالبی هم می‌دهد: «شما جشنتان را با همان ده پانزده نفر مورد نظرتان با استریلیزه کردن محل انجام بدهید، بعد از اتمام مهمانی به ما اطلاع بدهید تا تست را در محل از افراد بگیریم. چون اگر پیش از مهمانی این کار را انجام بدهید باید به ازای هر نفر ۸۰۰ هزار تومان بدهید در حالی که در محل این رقم به ۲۵۰هزار تومان می‌رسد ضمن این‌که مهمان‌ها هم بعد از دو روز امکان دارد به ویروس آلوده شوند بنابراین فرقی نمی‌کند بعد یا قبل از مهمانی تست بگیرید. تنها تفاوت آن در قیمت انجام تست است» که البته با توجه به این گفته‌ها این تفاوت رقم قابل توجهی است.

انس با ویروس

دختری که کاسبی‌اش راه انداختن مهمانی است می‌گوید: «پارتی‌ها با زمانه رنگ عوض می‌کند وگرنه همان است که بود. فرقی نمی‌کند. خزپارتی و رنگ پارتی و کرونا‌پارتی تفاوتش فقط روزگاری است که در آن جشن انجام شده وگرنه کار خاصی برای آن انجام نمی‌دهند. مثل مواد مخدر است! همه‌شان یکی است ولی برای پیدا کردن بازار اسم‌های مختلفی روی آن می‌گذارند. فرق این روزها هم همان کیت‌های تشخیص آلمانی است! ما برای هندل کردن جشن یک ورودیه داریم. این ورودیه پیش از شیوع از ۴۰۰ ـ ۳۰۰ هزار تومان شروع می‌شد تا نهایتا نفری یک میلیون تومان. بسته به محل جشن و افراد حاضر در آن و البته فاکتورهای دیگری که در مهمانی بود این ورودیه تعیین می‌شد. حالا همه آن‌ها هست با این تفاوت که یک تست خصوصی کرونا هم به آن اضافه شده است و حدود ۹۰۰ تومان هزینه آن بالا رفته است.»

او درباره این‌که این تست چگونه انجام می‌شود می‌گوید: تکنسین‌های آزمایشگاه به واسطه آشنایی این کار را انجام می‌دهند‌، همه آزمایشگاه‌ها این کار را می‌کنند و او هم با یک آزمایشگاه خصوصی حرف زده و کارش را راه انداخته است.
او برای توجیه این کار در روزهایی که مدام هشدار به رعایت فاصله‌گذاری‌ها می‌شود نقل قولی از سازمان بهداشت جهانی می‌آورد.
نقل‌قولی که اتفاقا معتبر است و در یکی از بیانیه‌های این سازمان موجود. مهسا می‌گوید: «خود سازمان بهداشت جهانی هم گفته با ویروس کرونا باید زندگی کنیم.» این چکیده همان تفاوتی است که نامش را فاصله طبقاتی گذاشته‌اند. مفهومی به نام «زندگی» که با توجه به جیب شما تعابیر گسترده‌ای دارد.

کیت‌های زیر زمینی

اهالی کروناپارتی نمی‌توانند با همه مردم در یک دسته‌بندی عمومی قرار بگیرند؛ آن‌ها متفاوتند! سوی دیگر ماجرا هم مسئولانی هستند که متناقضند! مدام از کمبود کیت‌های تشخیص می‌گویند اما این کیت‌ها در آزمایشگاه‌های خصوصی به‌راحتی یافت می‌شود. وقتی یک دارو که برای بهبود کرونا مشهور شده از چرخه رسمی خارج و تا ۲۰ برابر قیمت در ناصرخسرو به فروش می‌رسد چرا نباید تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی که احتمالا با رانت به کیت تشخیص آن دسترسی پیدا کرده اند؛ با ۱۰،۲۰ برابر قیمت انجام نشودکرونا هم می‌خواست و تمام سعی خودش را کر‌د تا شکاف میان قشرهای مردم را از میان ببرد اما باز هم قشر نوکیسه برای حفظ این فاصله تلاش کردند.‌ سقوط اخلاق و معنویت و انسانیت همان مؤلفه‌هایی است که عده‌ای را بر آن داشت با برگزاری جشن خود را متفاوت نشان دهند و عده‌ای نیز کسب و کار جدیدی از نوع زیرزمینی راه بیندازند.

نوکیسه‌ها

در خاتمه بد نیست دوباره توجه عزیزان را به تعریف نوکیسگی جلب کنیم. نوکیسه‌ها قشری از جامعه هستند‌ که از نظر درآمد به طبقه بالا و از نظر فرهنگی به طبقه پایین و حتی لمپن‌ها بسیار نزدیک است. لمپن‌های فرهنگی، علاقه بسیاری به «‌خودنمایی»‌، «‌دیده شدن» «‌عرض اندام» و «نوچه پروری» دارند. نو‌کیسه‌ها، از یک طبقه اجتماعی مبدأ به یک طبقه اجتماعی مقصد پرتاپ شده‌اند. این پرتاب ناگهانی بر اثر یک اتفاق یا استفاده از رانت و شرایط و التهابات اقتصادی رخ می‌دهد.آن‌ها، دیگر نه خود را به طبقه اجتماعی مبدأ متعلق می‌دانند و نه با جایگاهی که اکنون کسب کرده‌اند، آشنایی دارند. یعنی از گذشته خود نفرت و از اکنون خود ترس و احساس حقارت دارند. نوکیسه برای این‌که به طبقه سابق خود ثابت کند که دیگر به آن‌ها تعلق ندارد و هم‌چنین برای غلبه بر احساس حقارت خود در مقابل طبقه جدیدی که به آن پرتاب شده است، مجبور به تظاهر است و ساده‌ترین راه برای تظاهر، خرید دیوانه‌وار کالا‌های لوکس، نمایش عروسی‌ها، میهمانی‌ها و خانه‌های آن‌چنانی‌شان است. از این‌ روست که عده‌ای نوکیسه‌ها را «جاهلان پورشه سوار» و پارتی بگیر و پارتی برو می‌نامند.

بسیاری آگاهان از نوکیسه‌ها متنفرند. زیرا می‌دانند نوکیسه‌ها بر‌خلاف سرمایه‌دارها واقعی و قشر ثروتمند سنتی، سرمایه خود را نه در کار‌آفرینی که در دلالی صرف می‌کنند. آن‌ها منابع مالی جامعه را بر اساس بی‌لیاقتی به دست گرفته‌‌اند و بر این تنفر دامن می‌زنند. بسیاری هم اصلا آن‌ها را موجود نمی‌بینند که بخواهند ازشان متنفر باشند!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: