کد خبر: ۴۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۳
پپ
صفحه نخست » یار مهربان


حبیبه هادی

من؛ محمدکاظم مزینانی متولد سال 1342 هجری شمسی از دامغان و فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی هستم. عمده آثارم در قالب شعر، داستان و در حوزه کودک و نوجوان است که در جشنواره‌های زیادی، حائز رتبه شده است. اولین تجربه‌ام در زمینه ادبیات بزرگسال، سه گانه شاهانه یا همان شاه بی‌شین است که در دوره اول جشنواره داستان انقلاب مورد تقدیر قرار گرفت و بعد توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

درباره مضون کتاب شاه بی‌شین باید بگویم که، سوژه آن مدت‌ها در وجودم چرخ خورده و من سال‌ها با آن زندگی کرده‌ام. ما؛ متولدین دهه چهل، نظام پادشاهی در ایران را تجربه کرده‌ایم و بلوغ ما هم‌زمان با رخداد انقلاب بوده است اما همیشه این سؤال در ذهن من بود که چرا ما در مدرسه برای نظام پادشاهی و محمدرضا پهلوی دعا می‌کردیم؟ و چه شد که نظام پادشاهی پهلوی با آن ارتش قوی و تجهیزات سرنگون شد؟

این‌که فقط بگوییم شاه، آدم ظالم و بدی بوده کافی نیست. این نگاه صفر و صدی، ممکن است به درد انقلاب کردن بخورد، اما اصلا برای نوشتن رمان مناسب نیست. باید می‌فهمیدم شاهنشاه آریامهر، چه کسی بوده و چه خصوصیاتی داشته و چگونه روزش را به شب می‌رسانده است؟ یا این مردی که مبارزین در زندان‌هایش شکنجه می‌شده‌اند، خودش از چه چیزهایی زجر می‌کشیده و شکنجه می‌دیده است؟ باید می‌فهمیدم این شخص خورشیدآستان، از چه چیزهایی لذت می‌برده و کیفور می‌شده است؟ این فکر و دغدغه‌ها، باعث شد که دست به نوشتن این رمان ببرم و به تعبیری، به کشف دوباره درون خودم و اندرونی شاه، بپردازم.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: