کد خبر: ۳۶۸
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
پپ
شناخت تفاوت‌های زن و مرد در زندگی مشترک
صفحه نخست » مشاوره



علي حسين زاده

شناخت جايگاه هر يك از زن و شوهر در زندگي مشترك، حقوقي كه هر يك بر ديگري دارند و فضايلي كه براي آنان مطرح است، معناي همزیستی مسالمت‌آمیز بین زن و مرد را مشخص می کند. يكي از عوامل مهم براي همزيستي مسالمت‌آميز و آرامش در زندگي، حفظ حرمت يكديگر است. برای حفظ حرمت میان زن و مرد، اولين نكته‌اي كه بايد مورد توجه قرار گيرد؛ تفاوت‌هايي است كه ميان زن و مرد وجود دارد. اين تفاوت‌ها مي‌تواند در رفتارهاي انتخابي، تأثير آن و برداشت شخص مقابل اثر مستقيم داشته باشد. در این نوشته سعی بر آن است که به تفاوت‌های زن و مرد اشاره شود.

تفاوت دنياي مرد و زن

براي آن‌كه به همسر خود احترام بگذاريم، ابتدا بايد روحيات و مطالبات او را در نظر بگيريم. دنياي او را درك كنيم و بفهميم چه رفتاري از ما براي او نماد احترام محسوب مي‏شود. حالت‏هاي متفاوتي كه هر يك از زن و شوهر دارا هستند، نوع رفتار مورد انتظار را تعيين مي‏كند. در اين قسمت، به شيوه‏هاي متفاوت ابراز احترام همسران نسبت به يكديگر اشاره مي‏كنيم:

1ـ دنياي مردان استدلالي و دنياي زنان احساسي و عاطفي است. زن بيشتر نيازهاي احساسي خود را مي‌بيند. راز صميميت ميان آنان اين است كه همديگر را درك كنند و اين تفاوت در ديدگاه را بپذيرند. بنابراين، پذيرش دنياي متفاوت همسران روشي براي احترام به يكديگر است.

2ـ مردان به هنگام سختي و فشار دوست دارند به درون خود بروند و مشكلات را در عالم ذهن خود حل كنند. اما زنان وقتي دچار مشكل و گرفتاري مي‏شوند، دوست دارند حرف بزنند. پس، هرگاه مرد مشكلي دارد يا مسأله‌اي برايش پيش آمده است، به او فرصت دهيم زماني را در تنهايي خودش باشد. اما زماني كه زن احساس ناراحتي مي‌كند يا نگراني دارد، مرد به او فرصت دهد حرف‌هايش را بزند. زن مي‌خواهد درباره دغدغه‌هاي فكري خويش حرف بزند و مرد بنا به طبع مردانه خويش مي‌خواهد راه‌حل ارائه كند. زنان در حقيقت با حرف زدن صميمي مي‏شوند و بُعد زنانه خود را تقويت مي‏كنند. بنابراين، احترام به آنان آن‌جا نمود مي‏كند كه فرصتي در اختيارشان قرار دهيم تا حرف بزنند. درخواست زن اين است كه مرد به حرف‌هايش گوش دهد.

زنان دوست دارند وقتي با گرفتاري و مشكل رو به رو مي‏شوند، علاوه بر حرف زدن، كسي را پيدا كنند كه سنگ صبورشان باشد و به حرف‏هايشان به صورت فعال گوش كند. مردان نيز دوست دارند وقتي به عالم درون ذهن خود پناه مي‏برند، كسي خلوت آنان را بر هم نزند. گوش كردن فعال به سخن زنان، از سوي مردان و راحت گذاردن مردان در خلوتگاه ذهنيشان از سوي زنان احترام متقابل به حساب مي‏آيد. گوش كردن فعال در تكنيك‏هاي مشاوره به «هنر خوب شنيدن» موسوم است. خوب گوش دادن محبت همسر را به دنبال مي‌آورد.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: