کد خبر: ۳۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

1. پل موسی درهلند

در قرن هفدهم قلعه‌ها و خندق‌ها از منطقه غرب باربانت در هلند در مقابل مهاجمان فرانسوی و اسپانیایی حفاظت می‌کردند. یکی از این قلعه‌ها، «روور» بود که بازسازی آن به طراحان فرصت ساخت یک پل خلاقانه را داده است که می‌تواند بازدیدکنندگان را از خندق عبور دهد. برای حفظ ویژگی‌های قلعه، طراحان یک پل نامرئی در خندق ساختند که از دور دیده نمی‌شود، زیرا آب تا لبه‌های آن بالا می‌آید. این پل غرق شده، چون یادآور داستان حضرت موسی‌علیه‌السلام است، پل موسی نامیده می‌شود و این توهم را ایجاد می‌کند که افراد از وسط آب و خندق عبور می‌کنند.

2. دزد جاده‌ها

دزد‌های انگلیسی پنج هزار سنگ را از جاده‌ای سنگ فرش شده به طول ۱۸ متر به سرقت بردند. بنا به گزارش رادیو انگلیس ارزش هر سنگ ۱۰ پوند بوده است؛ بنابراین جاده به سرقت رفته ۶۵۰۰۰ دلار برای دزد‌ها ارزش داشته است. در یکی از شهر‌های چین ۸۰۰ متر جاده بتونی در یک شب به سرقت رفت. سارق با همکاری یک گروه توانسته بود آن را حفر کرده و به راحتی با خود ببرد. یک جاده روسی در فرآیند سرقتی از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ به دزدیده شد و بدین ترتیب ۶۰ کیلومتر از یک جاده بتونی محو شد. دزد‌ها بتون‌ها را می‌شکستند و به قطعات کوچکی تبدیل کرده و با خود می‌بردند و تنها چیزی که پشت سرشان به جای گذاشتند یک جاده خاکی بود.

3. سرخدار انگلیسی

گول ظاهر میوه‌های آبدار سرخدار انگلیسی (English Yew) را نخورید! این گیاه بومی اروپا، آفریقای شمالی و جنوب غربی آسیا، دانه‌های سمی‌ای دارد که در میوه‌های سرخ آبدارش پنهان شده‌اند. در واقع، میوه‌های این درخت تنها بخشی از آن هستند که مصرفش برای پرنده‌ها ضرری ندارد. اما فقط ۵۰ گرم از آن برای کشتن انسان کافی است. اول انسان را دچار تشنج و لرزش‌های عضلانی می‌کند و سرانجام باعث ایست قلبی می‌شود.

4. خیار دریایی

بسیاری از جانورشناسان بر این اعتقاد هستند که بدترین و حال بهم‌زن‌ترین سیستم دفاعی را خیار دریایی دارد. این موجود کوچک هنگامی که خطر را احساس کند سریع تمامی اعضای داخلی بدنش را به سمت دشمن پرتاب می‌کند. این درحالی است که بدن او سمی نیز به همراه دارد که ممکن است هر موجودی را از پا بیاندازد. البته او بعد از این حرکت زنده می‌ماند و ۶ ماه طول می‌کشد تا بار دیگر بدنش قسمت‌های از دست رفته را بازسازی کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: