کد خبر: ۳۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
پپ
صفحه نخست » کنز

روزه دانش آموزان

اگر امتحانات آخر سال دانش‌آموزی هم زمان با ماه‌رمضان باشد و او نتواند هم درس بخواند و هم روزه بگیرد آیا می‌تواند برای هدر نرفتن تلاش یکسالش چند روز از روزه‌هایش را افطار کند؟

باید روزه بگیرد و تا سختی زیادی پیش نیامده نمی‌تواند افطار کند. البته می‌تواند به سفر برود و افطار نماید و بعد از بازگشت در آن روز لازم نیست امساک کند.

روزه کارگران

اینجانب کارگر شاغل در شرایط بسیار بد آب و هوایی (گرمای 45درجه) و کار سنگینم که روزه گرفتن برایم بسیار مشکل است به طوری که کارم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ممکن است به اخراجم منجر شود لطفا مرا راهنمایی کنید؟

اگر مرخصی و اشتغال موقت به شغل دیگری که با روزه‌گرفتن منافاتی ندارد و یا مسافرت در ابتدای هر روز برای شما امکان ندارد. باید روزه بگیرید و اگر در بین روز روزه برای شما ضرر یا مشقت زیاد داشته باشد به طوری که شما را از ادامه کاری باز می دارد که لازمه امرار معاش است افطار برای شما جایز است و بعدا باید آن را قضا کنید ولی در غیر این صورت ترک آن به جهت برخی عذرها جایز نیست.

روزه کشاورزان و دامداران

آیا بر کشاورزان و دامدارانی که به کشاورزی یا چوپانی مشغولند روزه گرفتن واجب است؟

بلی واجب است ولی اگر در بین روز ادامه روزه با سختی زیاد(حرجی) باشد می‌تواند افطار کند.

بی‌هوشی در حال روزه

اگر شخصی پیش از اذان صبح نیت روزه کند و بی‌هوش شود و در بین روز به هوش بیاید بنابراحتیاط واجب باید روزه آن روز را تمام کند و اگر تمام نکرد قضای آن را به جا آورد.

زن باردار

روزه گرفتن برای زن باردار که نمی‌داند روزه برای جنین ضرر دارد یا نه چه حکمی دارد؟

اگر بر اثر روزه ترس از ضرر برای جنین داشته باشد نباید روزه بگیرد.

زن شیر ده

وظیفه زنی که شیر می‌دهد در مورد روزه چیست؟

اگر روزه باعث کمی شیر او و ناراحتی بچه شود یا برای خودش ضرر داشته باشد روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد و روزه‌ها را بعدا قضا کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: