کد خبر: ۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

این بیماری در دوران یائسگی زنان بسیار شایع است چون در این دوران استروژن بسیار در بدن زنان کم می‌شود. همچنین کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، پروتئین و ویتامین D و استعمال دخانیات مانند سیگار باعث پوکی استخوان می‌شود. در شرایط کمبود مواد معدنی در رژیم غذایی، بدن این کمبود را از بافت‌های استخوانی می‌گیرد و این کار در طول زمان باعث فقر استخوان‌ها از لحاظ مواد معدنی و در نتیجه پوکی استخوان می‌شود. برخی از بیماری‌ها مثل پرکاری تیروئید، کم‌کاری غدد جنسی، آرتریت روماتوئید، بیماری کوشینگ و دیابت و مصرف برخی داروها مثل کورتن و لووتیروکسین٬ هپارین نیز در طول زمان باعث پوکی استخوان می‌شوند. برای درمان و کاهش درد ناشی از پوکی استخوان مصرف جوشانده رازیانه، گزنه، سنجد و زردچوبه توصیه شده است و همچنین ماساژ دادن اندام‌ها با روغن بادام تلخ و اسانس نعنا نیز در کاهش دردهای استخوانی مفید است.

بیماری پوکی استخوان به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات جامعه امروزی تبدیل شده است، طوری که سالانه میلیون‌ها نفر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این میان افراد بالاتر از 50 سال و مخصوصا خانم‌ها بیشترین آسیب‌دیدگان از این بیماری هستند.

درمان پوکی استخوان با زردچوبه و گزنه

حمید افراسیابی، متخصص طب سنتی در این باره گفت: برای درمان پوکی استخوان در طب سنتی توصیه شده که ریشه زردچوبه مصرف شود چون برای درمان درد مفاصل و پوکی استخوان کاربرد دارد.

وی ادامه داد: همچنین گیاه گزنه نیز خواص ضد درد مفاصل و پوکی استخوان دارد به طوری که جوشانده‌ گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه شده است چرا که پوکی استخوان در نتیجه‌ از بین رفتن املاح معدنی از بدن ایجاد می‌شود؛ البته اغلب در افراد بالای 50 سال این بیماری بروز می‌یابد.

این متخصص طب سنتی افزود: مصرف صبحانه و شام البته در ابتدای شب برای پیشگری و درمان این بیماری توصیه شده است. همچنین استفاده از روغن بادام تلخ و اسانس نعنا برای ماساژ دادن اندام‌هایی که دردناک است مناسب است.

افراسیابی گفت: در برخی موارد با توصیه پزشک طب سنتی انجام حجامت برای کاهش دردهای استخوانی و مفصلی مجاز است.

وی گفت: مصرف روزانه مخلوط آسیاب شده از پوسته جوشیده تخم‌مرغ با عسل نیز توصیه شده است و همچنین مصرف جوشانده رازیانه به صورت روزانه و فرنی پودر سنجد توصیه شده است.

دکتر علی شهیدی زندی، متخصص طب اسلامی و سنتی نیز در این مورد گفت: در بروز آرتروز و پوکی استخوان، ‌تنها کمبود کلسیم و ویتامین D نقش ندارند بلکه فقدان گروهی از املاح و عناصر به صورت هم زمان فرآیندهای مربوط به پوکی استخوان و آرتروز را تصریح می‌بخشند.

دکتر شهیدی زندی ادامه داد: میوه سنجد و گل بهاره سنجد، حاوی منابع قابل توجهی از املاح و عناصر هستند که مانع پوکی استخوان می‌شوند که از آن جمله می‌توان به عناصر روی، ‌مس، کروم و منیزیم اشاره کرد.

وی ادامه داد: میوه سنجد همچنین حاوی اسید فولیک فراوان و ویتامین c زیاد است. علاوه بر این، ‌این میوه حاوی ترکیبات گیاهی است که گیرنده‌های هورمونی را فعال می‌کند و بنابراین مانع از دست رفتن کلسیم در دوران یائسگی در خانم‌ها می‌شود.

این متخصص طب سنتی تاکید کرد: مصرف پودر سنجد به همراه شیر که غنی از کلسیم است،‌ در جلوگیری از بروز و یا پیشرفت پوکی استخوان و آرتروز بسیار کمک کننده است. ضمن این‌که افراد باید تحت نظر پزشک متخصص،‌ در صورت نیاز از دارو درمانی کمک بگیرند.

مصرف پودر سنجد به همراه شیر که غنی از کلسیم است،‌ در جلوگیری از بروز و یا پیشرفت پوکی استخوان و آرتروز بسیار کمک کننده است

مقدار مصرف

هر روز صبح ناشتا 3 قاشق مرباخوری پودر سنجد (شامل پوست، گوشت و هسته) را در یک لیوان شیر داغ زده و نوش جان کنید و یا پودر سنجد 2 قسمت و پودر سویای بوداده 1 قسمت را با عسل مخلوط کرده روزی یک قاشق یا 2 قاشق غذاخوری با یک لیوان شیر میل کنید.

فقط پودر سنجد را از عطاری‌های مطمئن خریده و در یخچال نگهداری کنید.

و در نهایت این که

(سَمِعتُ أَبا عَبدِاللّه‌علیه‌السلام یَقولُ فِى الغُبَیرا:) ِإِنَّ لَحْمَهُ یُنْبِتُ اللَّحْمَ وَ عَظْمَهُ یُنْبِتُ الْعَظْمَ وَ جِلْدَهُ یُنْبِتُ الْجِلْدَ. از امام صادق‌علیه‌السلام درباره سنجد شنیدم كه مى‌فرمودند: گوشت سنجد براى گوشت، هسته آن براى استخوان و پوست آن براى پوست مفید است.

‌كافى(ط- الاسلامیه) ج 6، ص 361، ح 1 - مكارم الاخلاق ص 176

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: