کد خبر: ۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی‌قمی

مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی می‌فرمود: یادتان باشد تعلق شما به دنیا آن‌قدر زیاد نباشد که لحظه جان دادن که خدا همه چیز را از شما می‌گیرد، با دشمنی خدا از دنیا بروید. لحظه جان دادن خدا منبر را از من می‌گیرد، خانه را از من می‌گیرد، خانه و بچه مرا می‌گیرد. کسی در این دنیا ماشین شما را سرقت کند با او دشمن نمی‌شوید؟ برای پست شما پاپوش درست کند، شما ناراحت نمی‌شوید؟ ایشان می‌فرمودند: مواظب باشید تعلق شما به دنیا آن‌قدر نباشد که با دشمنی خدا از بین بروید... لحظه جان دادن دو چیز جمع شده است سکره‌الموت، حسره‌الفوت حسرت از دست دادن.

برای خدا زندگی کنیم

خدا مرحوم آیت‌الله بهجت را رحمت کند از مرحوم حاج‌آقا حسین فاطمی(ره)، آقای بهجت خیلی به مرحوم حسین فاطمی علاقه داشته است. ایشان می‌گوید: آقای فاطمی وقتی داشت از دنیا می‌رفت، شاگرد مرحوم آیت‌الله ملکی‌تبریزی بود. وقتی می‌خواست از دنیا برود، نیم ساعت قبل از مرگش این‌طور حرف می‌زد: خدایا! ما امشب نمازمان را خواندیم، شام هم خوردیم. «لااله‌الاالله» هم می‌گوییم. پیغمبر فرمود: هرکس حرف آخرش «لا‌اله‌الاالله» باشد، «دخل الجنه» بهشتی است. پس چرا این فرشته‌ها نمی‌آیند جان ما را بگیرند؟ آقای بهجت فرمود: ایشان چند بار این جمله را تکرار کرد و از دنیا رفت. حاج‌آقا حسین فاطمی ایمان در همه زندگی‌اش رسوخ داشته است. باور داشت. کلاه سر کسی نمی‌گذاشت. مواظب باشیم اگر در دنیا بازی درآوردیم، به حلال و حرام خدا رسیدیم بازی درآوردیم، به واجبات رسیدیم بازی درآوردیم. هر واجبی را به شکلی پیچاندیم که از کنارش فرار کنیم. دین در متن زندگی ما نیامد. حاج آقا حسین فاطمی عمری برای این لحظه زندگی کرد و باور داشت.

مکتوب کردن وصیت

داشتن وصیت‌نامه آثار فراوانی دارد. یک مورد را بگویم، کافی است. الان نماز و روزه بر گردن من هست. نماز قضای یک سال، دو سال بر گردن من بوده است. خیلی‌ها می‌پرسند: آدم تا زنده هست، می‌تواند نماز و روزه‌اش را بدهد کسی برایش بخواند؟ نه، خودش باید بخواند. اگر نخواند حداقل وصیت کند بعد از مرگش بخوانند. اگر وصیت کرد وارث مکلف است این نماز و روزه را انجام بدهد. یعنی یا خودش انجام بدهد یا به کسی بدهد انجام بده. اگر هم ننوشت، اگر شما دو کلمه ننوشتی، بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، من یک سال روزه بر گردنم هست، یک سال نماز بر گردنم هست، مشهور فقها فتوایشان این است اگر شما ننوشتید، حتی اگر وارث بداند هیچ وظیفه‌ای ندارد. یک سطر نوشته مشکل را حل می‌کرد. شما یک سطر بنویس بعد از مرگ من دو سال نماز و روزه بر گردن من هست. نوشتی، وارث وظیفه دارد. ننوشتی، حتی اگر وارث بداند وظیفه ندارد! با یک کلمه می‌توانیم مشکلمان را حل کنیم.

*****

عدم رضایت از عملکرد جبهه باطل

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی

مرحوم شیخ رجبعلی خیاط، بعد از مرگ یکی از کسانی که آدم به ظاهر مقدس و خوبی بود، بعد از مرگش برزخش را دید. عالم قبرش را دید در یک مکاشفه‌ای که آن‌جا دچار یک عذابی و یک ناراحتی هست، دلیلش را آن شخصی که متوفی بود، شیخ رجبعلی خیاط می‌گفت: من یک مرتبه در رژیم سابق که ظلم فراوان بود. من یک مرتبه اظهار کردم عجب کارهای خوبی کرده است. من یک مرتبه اظهار رضایت با این جبهه کردم، رضایت با این رژیمی که پشت به دین بود، پشت به خدا بود. در این تردیدی نیست. می‌گوید: من وقتی که اظهار رضایت کردم الان دارم چوب آن را می‌خورم که تو هم شریک با آن‌ها هستی. تو هم با همان کسانی که اعوان ظلم بودند، شریک هستی. صفوان جمال از اصحاب امام کاظم بود و آدم بزرگوار و متدین و خوبی بود. ایشان شتر کرایه می‌داد. آن زمان مرکب شتر بود و کرایه می‌داد. شترش را به هارون الرشید کرایه داده بود. امام کاظم تذکر داد که شنیدم چنین کردی! گفت: برای حج است، برای عیاشی و برای فسق و فجور و گناه نیست. حضرت سؤال کرد: آیا شما به همین مقدار که پولت را بگیری، دوست داری آن ظالم زنده بماند که برگردد و کرایه شما را بدهد. گفت: بله، به همین مقدار با او شریک هستی. آن‌ها کسانی نیستند که ظلم شخصی بکنند، دارند ظلم را اقامه می‌کنند. شما وقتی میل داری جبهه ظلم باقی باشد به همین اندازه شریک با آن‌ها هستی. صفوان فوری رفت و آن قرارداد را باطل کرد و قرارداد کرایه شترها را فسخ کرد. هارون الرشید گفت: اگر سابقه دوستی با تو نبود می‌گفتم گردنت را بزنند. می‌دانم از کجا این مسأله آب می‌خورد... انسان با تولی و تبری خودش می‌تواند ورود به جبهه حق و پشت به جبهه باطل کند و خدای نکرده اگر میل به جبهه باطل پیدا کند، همین میل یک شرکت در جبهه باطل است.

امتحان ولایت

سنگین‌ترین امتحان خدا امتحان به ولایت است چون گوهر دین است. گوهر را به سادگی نمی‌دهند. اهل‌بیت در کلماتشان هست که امر ولایت ما اهل‌بیت سنگین است و هرکس نمی‌تواند تحمل کند و پای آن بایستد. عمار کسی بود که تا آخر پایش ایستاد. این بلا را اگر آدم کم نیاورد و دچار فتنه نشود و سست نشود، این برای امروز ما درس است. ما ولایت امام زمان را در این زمان به عنوان امام حی داریم اما در زمان غیبت ما را ارجاع داده خود حضرت ولی‌عصرعج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف به رهبر فقیه شجاع عادل جامعه، یعنی باز ولایت رشته‌اش قطع نمی‌شود. در شیعه رشته ولایت قطع نمی‌شود. اتصال آسمان و زمین هیچوقت قطع نمی‌شود. امام زمان‌عج‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف الان تشریف دارند ولی نایب ایشان کارهایی را انجام می‌دهند. اگر کسی نایب امام را جفا کند، به خود امام جفا کرده است. آن‌هایی که در کربلا و کوفه به حضرت مسلم جفا کردند که نایب و سفیر امام حسین‌علیه‌السلام بود، به امام حسین‌علیه‌السلام هم جفا کردند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: