کد خبر: ۳۴۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
پپ
صفحه نخست » کنز

ناتوانی در یادگیری و حفظ حمد و سوره

کسی که نمی‌تواند حمد و سوره یا قنوت نماز را از حفظ بخواند یا بیاموزد و یا آن‌چه فرا می‌گیرد به سرعت فراموش می‌کند. می‌تواند از روی نوشته بخواند. همچنین جایز است که دیگری کلمه به کلمه برای او بخواند و او تکرار کند.

ناتوانی در یادگیری نماز

انسان باید نماز را یاد بگیرد که غلط نخواند و کسی که به هیچ روشی نمی‌تواند نماز را به طور صحیح یاد بگیرد. باید هر طور که می‌تواند بخواند و احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد.

آیت‌الله سیستانی: انسان باید قرائت نماز را صحیح بخواند و کسی که به هیچ وجه نمی‌تواند همه سوره حمد را صحیح بخواند باید به هر شکلی که می‌تواند بخواند. البته اگر مقداری که صحیح می‌خواند قابل توجه باشد اما اگر این مقدار ناچیز باشد باید بنابر احتیاط واجب مقداری از بقیه قرآن (سایر سوره‌هایی که از قرآن آموخته است.) را که صحیح می‌خواند به آن ضمیمه کند. لیکن کسی که به کلی نمی‌تواند سوره را صحیح بخواند لازم نیست چیزی عوض آن بخواند و در هر صورت احتیاط مستحب آن است که نماز را به جماعت به جا آورد.

فراموشی آیه‌ای در نماز

اگر نمازگزار به اشتباه آیه‌ای از سوره را نخواند حکم نماز او چیست؟

اگر بعد از گذشتن از محل آن متوجه شود (برای مثال: در رکوع بفهمد) نمازش صحیح است (آیت‌الله بهجت: ولی باید دو سجده سهو به خاطر فراموش کردن قرائت به جا آورد).

سوره در نماز مستحبی

آیا خواندن سوره در نماز مستحبی لازم است؟

خواندن سوره در نمازهای مستحب لازم نیست. البته در بعضی از نمازهای مستحبی که سوره مخصوص دارد (مثل نماز جعفر طیار) اگر بخواهند به دستور آن نماز عمل کنند باید همان سوره را بخوانند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: