کد خبر: ۳۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی

گاهی ظلمی به انسان می‌شود و حقی از او ضایع می‌شود که بخشیدن آن خیلی سخت است. انسان می‌تواند نبخشد ولی این هنر نیست. هنر این است که انسان از حد معمولی فراتر عمل کند. اگر انسان بدی را با بدی جواب بدهد این طبیعی است و ممکن است که عیبی هم نداشته باشد ولی اگر انسان بخواهد که خدا با فضل خودش با او رفتار کند باید نشان بدهد که او هم اهل فضل است. در خیلی از مراحل به پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم ظلم شده بود ولی پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم بخشید. اگر فردی برای عذرخواهی بیاید و صاحب حق او را نبخشد، این کوتاهی است. پیامبر‌صلی‌الله‌علیه‌وآله‌و‌سلم فرمود: اگر کسی از لغزش مؤمنی بگذرد خدا هم از لغزش او می‌گذرد.

******

زیارت حضرت معصومه‌سلام‌الله‌علیها

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی

در حالات مرحوم آیت‌الله العظمی بروجردی می‌خواندم. یک وقتی یکی از شاهزادگان از حکام سعودی به ایران آمده بود. می‌خواست به قم بیاید. گفت: می‌خواهم بروم این عالم بزرگ شیعه حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی را ببینم. آیت‌الله العظمی بروجردی ملاقات را نپذیرفت. گفته بودند: آقا خیلی خوب است. بالأخره آن‌ها در دولت هستند و کشور عربستان است و مکه و مدینه در دستشان است. یک جلسه‌ای، ملاقاتی و گفتگویی، به نفع شیعه است. ایشان فرموده بود: وقتی این به قم بیاید، به دیدن من می‌آید ولی به زیارت حضرت معصومهسلام‌الله‌علیها نخواهد آمد. نمی‌خواهم کسی قم بیاید، به دیدن من بیاید و به دیدن فاطمه معصومهسلام‌الله‌علیها نرود. من تقاضا می‌کنم همه کسانی به قم مشرف می‌شوند حتما قبل از رفتن به مسجد جمکران به زیارت حضرت فاطمه‌معصومهسلام‌الله‌علیها بروند.

اعتماد در خانواده

اگر در خانواده‌ای صداقت باشد، اعتماد به هم برقرار می‌‌شود. وفا در آن خانواده برقرار می‌شود. ایمان در آن خانواده پایدار است. یکی از آثار نداشتن صداقت این است که امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام فرمود: اگر کسی دروغ در زندگی بگوید، قطعا دیگر اعتماد نخواهد بود. فرمود: «مَن عُرِفَ بالكذبِ» اگر کسی را به دروغ شناختند، «قَلَّتِ الثِقَةُ بهِ» اعتماد به او کم می‌شود. این خیلی مهم است. گاهی ما یک دروغ می‌گوییم و ممکن است یک جایی یک منفعتی هم ببریم، یک کاری می‌خواستیم بکنیم و بالأخره به نفع ما تمام شد. ولی آن اعتماد که از دست برود، آن ضررش خیلی بیشتر از منفعت جزئی است که ما الان در این‌جا داریم.

سه چیز که صداقت در آن زشت است

امیرالمؤمنینعلیه‌السلام فرمود: «ثَلاثٌ يَقْبَحُ فيهِنَّ الصِّدْقُ» سه چیز است که صداقت در آن زشت است. راستی این‌جا خوب نیست. 1ـ «اَلنِّميمَةُ» سخن‌چینی نمیمه یعنی سخن‌چینی و دو به هم زدن. 2ـ «وَ إِخْبَارُكَ الرَّجُلَ عَنْ أَهْلِهِ بِمَا يَكْرَهُ» اگر یک خبر بدی را داد، صداقت این نیست که فوری ببری اخبار را تحویل بدهی، بعضی‌ها خیلی سریع و زود منتظر یک خبر ناگوار هستند. 3ـ «وَ تَكْذِيبُكَ الرَّجُلَ عَنِ الْخَيْرِ» یک کسی حرفی زد و حرفش درست نیست. لازم نیست جلوی جمع بگویی: تو داری دروغ می‌گویی. به جایی برنمی‌خورد. بله یک وقت اثری دارد، آبروی یک نفر را می‌برند. غیبتی هست، نباید گفت. اما حالا این چیزی که او گفت، تأثیری ندارد. باز در روایت دیگر امیرالمؤمنینعلیه‌السلام فرمود: «لا تك صادقا حتی تكتم بعض ما تعلم» (بحارالانوار، ج75، ص8) شما صداقت نداری مگر این‌که بعضی از چیزهایی که می‌دانی کتمان کنی.

****

اذکار مفید برای دوری از غم و غصه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد

متعدد روایات داریم افرادی که از غم و غصه و افسردگی و فکر و خیال شیطانی، کلا هجمه‌های ناهنجار خدمت پیغمبر شکایت می‌کردند، می‌فرمودند: «لا اله الا الله» را زیاد بگویید. به این ذکر «حوقله» می‌گویند. حضرت آدمعلیه‌السلام از غم و غصه شکایت کرد. دنیا عالم غم و غصه است. فرمودند: ذکر «لا حول و لا قوة الا بالله» را زیاد بگو که این گنجی از گنج‌های بهشت است و درمان 72 نوع مرض و سختی و ناهنجاری است. روایت دیگر داریم که حُمران از امام باقرعلیه‌السلام نقل می‌کند که امام باقر فرمود: «انّ رجلاً أتي رسول‌الله‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم» شخصی به پیغمبر عرض کرد یا رسول‌الله! «فقال: يا رسول الله إنّني نافقتُ» من منافق شدم. «فقال والله ما نافَقتَ» همان‌ جا گفت، پیغمبر جلویش ایستاد. فرمود: به خدا قسم منافق نشدی. آدم‌هایی که پاک هستند فکر می‌کنند با یک فکر کفر آمیز منافق و کافر شدند. حضرت فرمودند: به خدا قسم که تو مریض نیستی. منافق نشدی. نگران نباش، گناه نیست. «و لو نافقت ما أتيتني تعلمني ما الذي رابك؟» حضرت فرمود: اگر منافق شده بودی که نزد پیغمبر نمی‌آمدی درد دل کنی. منافق توطئه می‌کند. نمی‌گوید که شیطان به من حمله کرده و فکر بد سراغم آمده است. چه کار کنم؟ منافق مخفی می‌کند و ادامه می‌دهد. بعد حضرت فرمودند: «انّ الشيطان أتاكم من قبل الاعمال» شیطان می‌آید در اعمال فشار بیاورد، شما را به اعمال زشت وادار کند. «فلم يقو عليكم» زورش به آن‌ها نمی‌رسد. «فأتاكم من هذا الوجه» از راه فکر و خیال می‌آید که «لكي يستزلّكم» شما را به لغزش بیاندازد. «فاذا كان كذلك» اگر چنین موردی از فکر و خیال به شما هجوم آورد، «فليذكر احدكم الله وحده» خدا را یاد کنید و به یاد خدا باشید. در قالب «لا اله الا الله»، «استغفرالله» یا صلوات بر محمد و آل محمد، در قالب «لا حول و لا قوة الا بالله» تا شیطان دور شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: