فائقه بزاز
دنیا کوچک شده است و رسانهها مهمترین شاکله دهکده جهانی نوین شدهاند. البته پیشرفت رسانهها غیر از اهداف مهم و ارزشی خبری مشکلات دیگری را نیز به وجود آوردهاند. تا آنجا که امروزه هیاهوی اطلاعاتی و اخبار غیر موثق برخواسته از نشریات و سایتهای زرد بخش مهمی از فضای ارتباطی این روزها را شامل میشوند.
در ایران نیز رسانهها هویت خاصی دارند. رادیو، تلویزیون، مطبوعات و رسانههای
دیجیتال مخاطبان خاص خود را دارند و مطالبی که از سوی آنها منتشر میشود کیفیت و
محتوای آنها را تعیین میکنند. هر رسانه در تلاش است تعداد مخاطب خود را افزایش
دهد و بدتر اینکه به هر قیمتی حاضرند روی این افزایش مخاطب سرمایهگذاری کنند تا
آنجا که در بسیاری از این رسانههای به ظاهر پرتیراژ رسالت اصلی خبر رسانی و
روزنامه نگاری به دست فراموشی سپرده شده است.
اين نوع
از مطبوعات برای مخاطبین پر و پا قرصشان، تلطيفكننده زندگي هستند و به عنوان
راهي سرگرمکننده براي گريز از ارزشهای
راستین، علم و دنياي واقعي به نظر میرسند. این نوع نشریات میتوانند شايعه بسازند
و حرفهاي دل برخی مردم و علایقشان را در قالبهای بسيار شخصي و خودمانی، به زبان
عاميانه و همگاني در اختيار مخاطبان خويش قرار دهند؛ آموزش سفرهآرایی، زندگی
خصوصی افراد مشهور، قضیه طلاقها و ازدواجها و اخباری از این دست موضوعات نشریات
زرد است.
...