کد خبر: ۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
پپ
صفحه نخست » کنز

اولین جز نماز الله اکبر است که آن را تکبیره‌الاحرام می‌گویند. تکبیره‌الاحرام از ارکان نماز محسوب می‌شود و گفتن آن در اول هر نماز واجب است و ترک آن خواه از روی عمد باشد یا اشتباه‌، نماز را باطل می‌کند. تکرار کردن تکبیره‌الاحرام با همان نیت قبلی نیز موجب باطل شدن نماز می‌شود و فرقی نیست میان این‌که زیاده‌گویی عمدی باشد و یا اشتباهی.

سیستانی و مکارم: اگر اضافه کردن تکبیره‌الاحرام و تکرار آن عمدی باشد موجب باطل شدن نماز می‌شود.

به زبان آوردن تکبیره‌الاحرام

تکبیر را باید طوری بخواند که تلفظ و به زبان آوردن آن محسوب شود و نشانه آن این است که خودش بتواند آنچه را می‌خواند و بر زبان جاری می‌کند اگر چه دچار سنگینی گوش یا سروصدای محیط نیست بشنود.

دنبال هم و به عربی صحیح بودن

تکبیر باید دنبال هم و به عربی صحیح باشد (باید حروف الله و حرف اکبر و دو کلمه الله اکبر را پشت سر هم بگوید.) و اگر به عربی غلط بگوید مثلا «ه» الله را به فتحه بگوید یا ترجمه فارسی آن را بگوید باطل است.

آرامش بدن هنگام تکبیره‌الاحرام

موقع گفتن تکبیره‌الاحرام باید بدن آرام باشد و اگر به عمد و با اختیار در حالی که بدنش حرکت دارد تکبیره‌الاحرام بگوید نماز باطل است.

موقع گفتن تکبیره‌الاحرام چنانچه نمازگزار به طور اشتباهی و ناخواسته حرکت کند بنابر احتیاط واجب باید اول‌، عملی که نماز را باطل می‌کند انجام دهد و دوباره تکبیر بگوید.

بهجت: موقع گفتن تکبیره‌الاحرام اگر به اشتباه یا از روی فراموشی حرکت کند به احتیاط واجب نماز باطل است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: