کد خبر: ۲۸۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲
پپ
صفحه نخست » یار مهربان

رُمان «چُغُک» کتابی‌ است مناسب رده سنی نوجوان، درباره مبارزات مردم مشهد در انقلاب اسلامی و نقش آیت‌الله خامنه‌ای در رهبری آن مبارزات، که به تازگی توسط انتشارات «صهبا» منتشر شده است.

داستان این کتاب، شامل نقاشی‌های تمام‌صفحه‌ای است که در نیمی از کتاب پا به پای متن داستان جلو می‌آیند و خود، مستقلا، روایتگر قسمتی از داستان می‌شوند.

ماجرایی که رُمان «چُغُک» بر بستر آن شکل گرفته است، اتفاقات روزهای نهم و دهم دی‌ماه 1357 در مشهد است. اتفاقات این دور روز، از مهم‌ترین اتفاقات دوران مبارزات مردم ایران بر ضد رژیم شاهنشاهی است که در این رمان، به خوبی روایت، و به تصویر کشیده شده است. «چُغُک» ، اثری نوجوانانه است از این دو روز مهم در تاریخ مشهد که تاکنون کمتر در تاریخ انقلاب مطرح شده‌است. مضاف بر اینکه روایت این اتفاقات همراه با روایت نقش حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در مبارزات است و نوجوانان را با رهبر خود، بهتر و بیشتر آشنا می‌کند. این روایت‌ها در واقع تاریخ شفاهی مبارزات است که در این کتاب سعی شده برای مخاطب نوجوان بازگو شود. این کتاب از آنجا که دو روز از مبارزات مردم مشهد را بازگو می‌کند، آنقدر کشش دارد که خواننده گمان نمی‌کند که مشغول خواندن حکایت‌های تنها دو روز از مبارزات است. «چُغُک» در زبان مشهدی به معنی گنشجک است.

بخش‌هایی از کتاب

همه می‌خندیم. این روزها شایعه خواب‌دیدن شاه تبدیل به جوک و لطیفه شده است! طرفدارهای شاه، برای اینکه نشان دهند شاه آدم خوبی است، می‌گویند امام رضا رفته است به خواب شاه! آن‌ها می‌گویند «باید هم امام رضا برود به خواب شاه. چون هم اسم پدرش رضاست، هم اسم خودش محمدرضاست و هم اسم پسرش رضاست.» و وقتی می‌پرسیم امام رضا در خواب به شاه چیزی گفته، می‌گویند: امام رضا آمده و شاه گفته: پسرم محمدرضا! ناراحت نباش، تو تنها پادشاه شیعه دنیا هستی، خودم محافظتت می‌کنم!

به بچه‌ها می‌گویم: بچه‌ها! امروز که با سعید رفته بودیم بیمارستان امام رضا، یک شعار جدید روی دیوار دیدیم. خیلی با حال بود! با زغال نوشته بودند: «پدر رضا، پسر رضا، خودش رضا، 35 میلیون نارضا.»

شناسنامه کتاب

کتاب چُغُک در ۳۶۰ صفحه و به کوشش موسسه ایمان جهادی صهبا و به همت انتشارات صهبا به چاپ رسیده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: