کد خبر: ۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک

فائقه بزاز

قبل‌ترها جایی خوانده بودم «على‌عليه‌السلام‌ كه روى زمين كار مى‌كرد، به اين خاطر بود كه او را از كار كردن روى استعدادها محروم كرده بودند و گرنه هرگز تعلیم و تربیت آدم‌ها را رها نمى كرد.‌«

این را از این لحاظ ذکر کردم که، سال‌های متمادی است درآمد اقتصادی روحانیون زیر هجمه برخی شبهه‌هاست. البته غرض را هر چه زیر و رو کنی باز هم غرض و عناد است و پشتوانه منطقی و فکری ندارد. چه بسیار روحانیونی بوده‌اند که به خاطر شرایط و وضعیت زمانشان کار اقتصادی حتی کارگری کرده‌اند و در زمینه‌های اقتصادی نهایت اعتبار و اعتلا را به کالایی بخشیده‌اند. یکی مثل حاج سید صادق سبزه‌واری که هم درس دین خوانده‌، هم به عنوان کارآفرین و صنعتگری که دغدغه‌اش صادرات بوده، چرخ اقتصاد را چرخانده.

و چه زیبا و عجیب است که داستان چرخ خیاطی گره در زلف دلدادگان دارد یکی مثل رجبعلی خیاط با چرخش چرخ خیاطی، عارفانه می‌سروده و دیگری مثل سید صادق سبزواری نان‌آور خانه‌های کارگری می‌شده است.

سید صادق متولد اهواز بود و پدرش یکی از وارد‌کنندگان چرخ خیاطی در ایران که در بازار به سخت‌کوشی و تلاش شهرت داشت. از بد روزگار، قانون کشف حجاب سبب شد تا خانواده سبزواری جلای وطن کند و در عراق‌، کارگاه فروش و تعمیر چرخ خیاطی راه بیندازند. کارگاه بسط پیدا کرد و خوش‌نامی پدر و پسر زمینه‌ای فراهم کرد تا بارها دولت عراق به ایشان و خانواده پیشنهاد اقامت دائمی کند اما عِرق میهن‌پرستی، حاج آقا سبزواری را در سال 1320 هجری شمسی دوباره به ایران برگرداند تا برندی به نام کاچیران متولد شود. سید صادق در عراق هم طلبگی کرده بود و هم کسب وکار آموخته بود و زمانی که همراه با خانواده به ایران بازگشت، «بازرگانی سبزواری» را تأسیس کرد. این شرکت به عنوان نمایندگی انحصاری یک شرکت معروف سوئدی‌، سال‌ها در ایران فعال بود تا این‌که انقلاب شد و روحانی کارآفرین، درست همان روزهایی که عده‌ای ساک‌هایشان را پر از اشرفی و دلار کردند و فرار را بر قرار ترجیح دادند، همراه با گروهی از واردکنندگان‌، شرکت کارخانجات چرخ خیاطی ایران؛ کاچیران را راه انداختند. کاچیران از آن روزها تا هنوز چرخش چرخیده و نه تنها به چند صد کارگر رزق و روزی داده که چرخ زندگی هزاران نفر را نیز گردانده است. در تمام این سال‌ها پشت چرخ کاچیران یک روحانی پرتلاش بوده که کارآفرینی را به مثابه دین‌داری به سود شخصی خود و خانواده‌اش ترجیح داده است.

خرداد گذشته پدر چرخ خیاطی ایران؛ «سید صادق سبزواری» رخ در نقاب خاک کشید اما سالیان سال است که چرخ خیاطی کاچیران ضمیمه لاینفک زندگی مردم شده است و گوشه خانه‌ها به خوبی جا خوش کرده و می‌درخشد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: