کد خبر: ۲۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶
پپ
تقویت و رشد کودکان
صفحه نخست » عطارباشی

سحر یوسفی

آیا فرزندم در طول دوره رشد مواد غذایی مورد نیاز برای رشد ایده‌آل را دریافت می‌کند؟ آیا فرزندم غذای سالم می‌خورد؟ آیا او به اندازه کافی ویتامین و پروتئین دریافت می‌کند؟ این‌ها بخشی از سؤالاتی است که ذهن مادران را درگیر می‌کند. بر همین اساس، نمونه‌هایی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین مواد غذایی را در راستای رشد سالم کودکان معرفی خواهیم کرد.

از دیدگاه طب سنتی ایران، کودک مانند نهالی در حال رشد است. بر اساس طب سنتی تا سن 30 سالگی شاهد رشد جسمی سریعی در همه افراد هستیم. این رشد و نمو مستلزم یک تغذیه‌ سالم، مغذی و کافی است زیرا همه اعضای بدن در حال رشد و تکامل سریع هستند. در نتیجه نیاز غذایی افراد از کودکی تا جوانی در مقایسه با بزرگسالان بیشتر است و باید تغذیه‌ سالم و کامل‌‌تری داشته باشند.

ـ جایگزین کردن غذاهای سنتی با فست‌ فودها، مصرف نمک طبیعی و معدنی، کسب انرژی از شربت عسل و شیره خرما به جای شکر مصنوعی، تأمین هورمون رشد از خواب کافی، تعریق مناسب با افزایش فعالیت بدنی و مصرف دمنوش‌های گیاهی از جمله زعفران، دارچین، پونه، بابونه و چای کوهی از عوامل تأثیرگذار بر رشد قدی مناسب است.

ـ حلیم گندم گوشت که بهترین و مقوی‌ترین صبحانه برای کودکان است. این غذا را با مقداری شیره انگور، روغن حیوانی و دارچین می‌توانید مقوی‌تر کنید.

ـ کدوحلوایی سرشار از انواع ویتامین‌ها خصوصا ویتامین A، آهن و فیبر است. این کدوی پرخاصیت را می‌توان به ‌صورت پوره، حلوا و یا در خورشت به جای سیب‌زمینی استفاده کرد.

ـ کلم بروکلی یکی از بهترین منابع گیاهی کلسیم، یک ماده غذایی بسیار مهم برای رشد کودکان است. این سبزی سالم سرشار از آهن، فیبر و ویتامین‌های گروه B است، که برای کودکان در حال رشد بسیار ضروری است.

ـ کره بادام منبع خوبی از پروتئین، ویتامین، منیزیم و فیبر در رژیم غذایی هستند. کره بادام‌زمینی همراه با نان سبوس‌دار، چند ورقه موز و کمی عسل و یا مربا یک میان‌وعده و حتی صبحانه مفید و مغذی است.

ـ مصرف تخم‌مرغ ترجیحا به صورت نیمرو بسیار مفید است. تخم‌مرغ یکی از بهترین منابع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد آلی ضروری برای کودکان می‌باشد. همچنین حاوی ویتامین D طبیعی است، که برای جذب کلسیم در بدن ضروری است.

ـ آجیل‌ها حاوی چربی‌های سالم می‌باشند که برای رشد و تکامل کودک ضروری است. آجیل‌های بو داده و بدون نمک همراه با انواع برگه‌های خشک، آلوها و توت‌ خشک بهترین میان‌وعده برای کودکان محسوب می‌شوند.

ـ شیربادام نیز بسیار در تقویت بدن کمک‌کننده است. برای تهیه، یک لیوان شیر بادام، 10 عدد بادام درختی را یک ساعت در آب ولرم خیسانده، پوست آن را گرفته، با یک لیوان آب و یک قاشق غذاخوری عسل و در صورت تمایل یک عدد موز در مخلوط‌کن بریزید. این ترکیب از کلسیم بسیار بالایی برخوردار است و برای رشد و تراکم استخوان‌ها بسیار مفید است.

ـ انواع لوبیا منبع فوق‌العاده مغذی و برای کودکان در حال رشد است. به لوبیا حاوی مقدار خوبی از پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن و ویتامین های گروه B است.

ـ یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت بدن کودک عصاره گوشت گوسفندی است. شیوه پخت عصاره گوشت بدین است که حدود 200 گرم گوشت گوسفندی ترجیحا ماهیچه را در یک ظرف شیشه‌ای دربسته بگذارید و داخل یک دیگ پر از آب به روی حرارت قرار دهید تا طی چندین ساعت پخته شود؛ به طوری که عصاره گوشت خارج شود. این عصاره را می‌توان به تنهایی یا در پخت غذاهای دیگر استفاده کرد.

ـ نخود سرشار از ویتامین‌های گروه B است. نخودآب یکی از غذاهایی است که بسیار به تقویت بدن کمک می‌کند، برای تهیه نخودآب می‌توان کمی نخود را که از شب قبل خیسانده و چند بار آب آن را عوض کرده، سپس با مقدار مناسب آب و یک تکه چوب دارچین و کمی نمک و پیاز خوب پخته شود. البته می‌توان مقداری عصاره گوشت که قبلا به روش تهیه آن اشاره شد، نیز به این ترکیب اضافه کرد. این ترکیب غذایی خون‌ساز است و به رشد کودکان کمک شایانی می‌کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: