کد خبر: ۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۶
پپ
صفحه نخست » پزشکی

افرادی که به نفخ معده، یبوست و امثال آن دچار هستند درمان‌های حجامت و زالو‌درمانی برای آن‌ها ممنوع است و ضعف معده آن‌ها را تشدید می‌کند.

دکتر مهدی برهانی گفت: در طب سنتی حجامت شرایطی دارد و شامل تمام افراد نمی‌شود. در این طب آمده است کم کردن خون (حجامت و زالو درمانی) روا نیست مگر تحت شرایطی که یکی از شرایط این است که باید در آن موضع یا در کل بدن خون زیادی وجود داشته باشد. وی گفت: ما در بدن ۴ خلط به اسم‌های بلغم، صفرا و سودا و خون داریم برای کم کردن خون بدن باید خلط خون افزایشی باشد و این افزایش خلط خون علایمی مانند گرم مزاج بودن و قرمزی رنگ پوست دارد. متأسفانه در کشور ما تمامی افراد از درمان‌های حجامت و زالو‌درمانی استفاده می‌کنند، در‌حالی‌که این درمان‌ها شرایطی دارد و در بیشتر موارد تنها به افرادی با خلط افزایشی خون توصیه می‌شود. این متخصص طب سنتی افزود: تعدادی از افراد هستند که اگر حجامت و زالو‌درمانی کنند در آینده دور دچار عوارض شدید و مشکلات جدید می‌شود. برهانی بیماران گوارشی را از عمده این افراد دانست که کم کردن خون بدن برایشان مضر و دارای عوارض است؛ افرادی که به نفخ معده، یبوست و امثال آن دچار هستند درمان‌های حجامت و زالو‌درمانی برای آن‌ها ممنوع است و ضعف معده آن‌ها را تشدید می‌کند. وی گفت: دسته سوم از افرادی که حجامت برای آن‌ها ممنوع است افراد سرد‌مزاج هستند کسانی که بدنشان در مقابل هوا،‌ آب و خوراکی سرد مقاومت ندارد.

این متخص طب سنتی در پاسخ به این سؤال که چرا به صورت رسمی از حجامت این افراد جلوگیری نمی‌شود،‌ گفت: برخورد سلبی با این موضوع مناسب نیست زیرا این درمان‌ها در کشور ما ریشه ۲۰ تا ۳۰ ساله دارد و تنها می‌توان با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی گسترده این‌گونه افراد را با حجامت و زالو‌درمانی منصرف کرد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: