کد خبر: ۱۸۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
پپ
صفحه نخست » ینگه دنیا

سن دیگو معروف است به آب و هوای همیشه بهاری، به سواحل زیبا، به داشتن سومین باغ وحش بزرگ دنیا و طبیعتا به خاطر بودن در ایالت کالیفرنیا، به سیاست‌های لیبرالش. اما امروز وقتی بعد از کنفرانس در پارک اصلی شهر قدم می‌زدم، تجمع بزرگی در گوشه‌ای از پارک توجه‌ام را جلب کرد. تجمع گروه‌های ضد سقط جنین. کالیفرنیا به خاطر سیاست‌های لیبرالش همیشه طرفدار آزادی‌های فردی و از جمله سقط جنین بوده است، اما خیلی از گروه‌های عمدتا مذهبی مسیحی همیشه از مخالفان سقط جنین بوده‌اند. تقریبا هر کسی در غرفه‌های مختلف به کاری مشغول بود. غرفه‌ای دوره‌های آموزشی بهداشتی رایگان برای مراقبت از زنان باردار ارائه می‌داد و غرفه‌ای مشاوره‌های رایگان برای زنان باردار و غرفه‌ای در حال جمع کردن امضا و پول برای اعتراض به قانون آزادی سقط جنین نکته‌ جالب این است که همه‌ این حرکت‌ها مردم نهاد هستند و به هیچ به بودجه‌ دولتی وابسته نیستند تا کاملا آزادی عمل در جهت حرکت در مقابل قوانین ایالتی را داشته باشند. از آن‌جا که جرقه‌ تغییر بسیاری از قوانین جنجال‌برانگیز آمریکا از همین گوشه‌ پارک‌ها شروع شده، خدا را چه دیدیم، شاید روزی در کالیفرنیا هم سقط جنین غیر قانونی اعلام شد! چرا که علاوه بر تجمعات آرام گاه و بی‌گاه تجمعات خشن و اعتراض آمیز نیز علیه این اتفاق تلخ در گوشه و کنار شهرهای مختلف اروپا و آمریکا به وقوع می پیوندد.

بافندگی دختر آمریکایی در دانشگاه

به چالش کشوندن و تو رو زدن تناقض برخی آدما خیلی لذت‌بخشه. مثلا این‌که این‌جا این دختر خانم تو وقت استراحتش تو یه دانشگاه آمریکایی نشسته و بافتنی می‌بافه، می‌تونه یه سوژه باشه واسه لال کردن اونایی که انجام بعضی کارهای زنانه رو پست جلوه میدن! منطبق بر مکتب مهمل فمینیسم که باعث می‌شه زن ناخواسته و به سبب هم‌رنگ جماعت شدن، از فطرت خودش دور بشه و انجام یه سری کارهای زنانه رو ترک کنه. در حالی‌که خودش می‌دونه چقدر زنانگی کردن لذت‌بخشه... بدبختی هم همینه دیگه! گاهی باید برای اثبات حق و درست بودن بعضی چیزا از غرب مایه بذاریم و از اون سیستم واسه‌شون دلیل و مدرک بیاریم! شاید علتش اینه که فمینیست جماعت از دل غرب بلند شدن و برای بستن دهانشون باید از همون فرهنگ، شاهد مثال آورد! در هر صورت بافندگی توسط این خانم اونم تو محیط دانشگاه (دانشگاه تمپل فیلادلفیا در ایالت پنسیلوینیا)، صحنه‌ جالبی بود.

فصل میوه‌چینی

تابستان که می‌شود یکی از سرگرمی‌های مردم شهر این خواهد بود که بدانند برنامه‌های میوه‌چینی باغ‌های مختلف چیست؟ خوب است که همین‌جا بدانید بافت شهر تورنتو با رد کردن منطقه‌ مرکزی، تغییر زیادی می‌کند و سر و کله‌ باغ و دشت و مزرعه بین خیابان‌ها و خانه‌ها پیدا می‌شود.

حالا می‌پرسید چرا فصل میوه‌چینی برای مردم مهم می‌شود؟ باغ‌ها و مزارع به مناسبت شروع چیدن میوه‌های باغ‌شان، یکی دو روزی در هفته که غالبا روز تعطیل است، ورود را آزاد اعلام می‌کنند. برای وارد شدن به باغ، یکی از سبدهای پارچه‌ای یا ظرف‌های پلاستیکی را خریداری می‌کنید (مثلا، ۵ یا ۱۵ دلار) و بعد که وارد باغ می‌شوید، میل کردن از شاخه‌ها رایگان است و جمع کردن و بیرون بردن به اندازه‌ ظروف مجاز خواهد بود.

باغ‌ها غالبا از این فرصت برای به فروش رساندن محصولاتشان نیز استفاده می‌کنند که هم می‌تواند محصولات دامی و کشاورزی باشد و هم خدمات مشاوره‌ای. همین باعث می‌شود باغ‌ها و مزارع برای جلب مخاطب بیشتر، برنامه‌ها و سرگرمی‌هایی را برای کودکان برنامه‌ریزی کنند تا مخاطبان بیشتری جلب شوند.این سرگرمی را خود مردم برای هم ایجاد می‌کنند. در ایران هم ما کم از این دست برنامه‌ها نداریم اما اطلاع رسانی آن‌ها سینه به سینه است. مثلا مشهد را بگویم که فصل توت‌چینی مهم است و یا در تابستان برخی باغ‌های داخل شهر (باغ‌های فردوسی) ورودی می‌گیرند و می‌شود برای چیدن میوه وارد باغ شد.

جشن‌های خودکفا در تورنتو

این جشن‌ها مانند نمایشگاه‌های ایران هستند. عملا شهرداری بخشی از فضای سبز یک پارک، یا یک خیابان یا بخشی از پیاده‌رو را در ازای دریافت مبلغی در اختیار مردم می‌گذارد تا مراسم خود را برگزار کنند. هزینه‌ این جشن‌ها برای هر دو ساعت حدود ۲۵۰ دلار است که بخشی از هزینه، صرف تأمین امنیت مراسم توسط افسرهای پلیس، آماده‌باش آمبولانس و آتش‌نشانی می‌شود.

به همین راحتی در تقویم مراسم‌های شهری، یک ایونت یا سرگرمی اضافه می‌شود.

نکته: هزینه‌ این مراسم از کجا تأمین می‌شود؟ شرکت‌ها و گروه‌هایی که شرکت در این مراسم را برای خود تبلیغ می‌دانند. به عنوان مثال‌های دیگری از جشن‌های خود‌کفا به همه‌ مواردی فکر کنید که افراد و ارگان‌های مختلف می‌توانند بیایند، مجموعه‌ای را در کنار هم قرار دهند که برای مخاطبان جذاب باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: