کد خبر: ۱۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
پپ
پاسخ به چند شبهه درباره کم‎خونی
صفحه نخست » پزشکی



منظور از کم خونی، کاهش سطح گلبولهای قرمز بدن است. در مواردی پایین آمدن میزان هماتوکریت خون هم میتواند نشانه اولیه‏ای از کم خونی باشد. به طور کلی، کم خونی را می توان براساس آزمایش خون و با توجه به علائم بالینی بیمار و شاخصهایی مانند سن و جنس بیمار تشخیص داد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کم خونی هستند؟


خانمها در سن باروری (49-15 سال) به دلیل بروز عادت ماهانه بیشتر از سایر افراد و گروههای جامعه در معرض ابتلا به کم خونی قرار دارند. احتمال ابتلا به کم خونی در خانم های باردار، تمام خانم‌هایی که تازه دوران زایمان را سپری کرده اند، به خصوص اگر به کودک خود شیر هم بدهند و کودکان، بیش از سایرین خواهدبود. کودکان بدغذا، افراد خام گیاهخوار و تمام کسانی که به طور کلی دور مصرف پروتیینهای حیوانی را خط می کشند یا مصرف آنها را به شدت محدود میکنند هم خودشان را در معرض ابتلا به کم خونی قرار میدهند.



آیا یائسگی هم می تواند با کم خونی همراه شود؟


واقعیت این است که تغییر چرخه عادت ماهانه در ماههای منتهی به یائسگی، می تواند با افزایش الگوی خونریزی های عادت ماهانه و افزایش شدت خونریزی همراه باشد. از این رو، خانم های در سن یائسگی یا آنهایی که به تازگی یائسه شده اند، به شدت در معرض کم خونی ناشی از فقر آهن و فقر ویتامین B12 قرار دهند.به همین دلیل هم معمولا خانم ها در سن یائسگی با ریزش مو مواجه می‌شوند. متخصصان به خانم های در سن یائسگی یا یائسه، توصیه می‌کنند که حتما تحت نظر پزشک، مصرف مکملهای آهن را در برنامه غذایی خود داشته باشند و الگوی غذایی خود را هم براساس خوراکی های غنی از آهن و ویتامین B12بچینند.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: