کد خبر: ۱۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
پپ
صفحه نخست » کنز


آیت‌الله جوادی آملی

اگر بخواهید به جایی برسید با کار حوزه و دانشگاه مشکل‌تان حل نمی‌شود. این فقط به شما علم می‌دهد آن‌که مشکل شما را حل می‌کند سجاده، نماز شب و سحر خیزی است.

چگونه همسر خود را در راه خدا حفظ کنیم؟

مقام معظم رهبری

همدیگر را در راه خدا حفظ کنید و وصیت به حق و صبر نمایید.

زنان مراقب باشند چنانچه احساس کردند شوهرانشان از راه صحیح و راه خدا منحرف می‌شوند با رفتار، موعظه و اخلاق خوب مانع شوند. مردان هم نسبت به همسرانشان همینطور باشند.

دو اشتباه در روابط درون خانواده

این‌گونه نباشد که مثل بعضی از محیط‌های جاهلی مرد به زن زور بگوید و او را به کلی از حوزه‌ زندگی و تصمیم‌گیری خارج کند. یا مثل بعضی از دستگاه‌های جاهلی دیگر که از اروپا یاد گرفته‌اند زن‌ها مرد را تحقیر و ذلیل کنند و بر او سوار شوند.

زن و شوهر مثل دو همسنگر مثل دو شریک هستند و بدانند که از نظر اسلام زن و مرد هر دو پیش خدای متعال حقوقی دارند. خداوند مرد را برای کاری ‌آفریده زن را هم برای کاری.

از نظر تقوا و معنویت نه مرد بر زن ترجیح دارد نه زن بر مرد. هر کدام تقوایشان بیشتر بود پیش خدا عزیزتر است.

سه نکته مهم در باب عمل به مستحبات

آیت‌الله مجتهدی

مطلبی که در مستحبات مهم است این است که حضرت علیعلیه‌السلام فرمودند: «اذا اضرت النوافل بالفرائض فازفضوها. اگر مستحبات به واجبات ضرر زد مستحبات را رها کنید.»

و مطلب دیگر این که که حضرت فرمود: برای قلب‌ها روی کردن (حالت میل و رغبت) و پشت کردن (بی‌میلی و بی‌رغبتی) است. هنگامی که این قلب‌ها میل داشت‌ آن‌ها را به انجام مستحبات وا دارید و هرگاه قلب‌تان میل و رغبت نداشت به واجبات اکتفا کنید.

مطلب مهم دیگر دائمی بودن است. حضرت علیعلیه‌السلام فرمودند: کار کم و همیشگی بهتر از کار زیادی است که انسان را خسته کند و پیوستگی و دوام نداشته باشد. این حدیث فقط درباره مستحبات نیست. بلکه در امور دیگر هم به کار می‌آید.

رضایت والدین

اولین عملی که باعث خوب شد کار و بار انسان می‌شود راضی نگه داشتن پدر و مادر است. دومین عمل نماز اول وقت است.

بلند کردن دست‌ها به هنگام دعا

هنگام دعا هر دو دست را بلند کنید و تا می‌توانید دست‌هایتان را دراز کنید. چون همین دست دراز کردن سبب جاری شدن اشک‌تان می‌شود و خداوند هم دعایتان را اجابت می‌کند.

هم دلت پاک باشد و هم کارت درست باشد

بعضی‌ها میگن : بابا دلت پاک باشه کافیه. نماز هم نخوندی نخون. روزه نگرفتی نگیر. به نامحرم نگاه کردی اشکال نداره و... فقط سعی کن دلت پاک باشه.

جواب قرآن:

آن کس که تو را خلق کرده است اگر فقط دل پاک برایش کافی بود فقط می‌گفت: «آمنوا». در حالیکه گفته: «آمنوا و عملوا الصالحات.» یعنی هم دلت پاک باشه هم کارت درست باشه.

اگر تخمه کدو را بشکنی و مغزش را بکاری سبز نمی‌شود. پوستش را هم بکاری سبز نمی‌شود مغز و پوست باید با هم باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: