کد خبر: ۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۰
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


سحر یوسفی

کُلیه یا قُلوه یکی از اندام‌های درونی بدن انسان و برخی دیگر از جانداران است. کار کلیه تصفیه خون از مواد زائد و دفع متابولیت‌های بدن می‌باشد. کنترل حجم و ترکیبات مایعات بدن نیز از کارکردهای کلیه است. قسمت عمده حفظ تعادل بین میزان دریافت و میزان دفع در مورد آب و تقریبا تمام الکترولیت‌های بدن برعهده کلیه‌ها می‌باشد.کلیه‌ها مهم‌ترین وظیفه خود را با تصفیه پلاسما و برداشت مواد از فیلتر، بسته به نیازهای بدن انجام می‌دهند. کلیه‌ها با دفع مواد ناخواسته توسط ادرار، بدن را تمیز کرده و مواد مورد نیاز را به خون بازمی‌گردانند. با توجه به اهمیت کارکرد کلیه در بدن، سلامت این عضو از اهمیت وافری برخوردار است. با سرد شدن هوا بسیاری از مشکلات کلیه عود می‌کند، چرا که افراد به دلیل تشنه نشدن، مایعات کمتری مصرف می‌کنند و علاوه بر این با توجه به سرمای هوا، این موضوع زمینه ایجاد بیماری‌هایی مثل سنگ کلیه را فراهم می‌آورد. سنگ کلیه مهم‌ترین و شایع‌ترین عارضه کلیه هاست و درمان و راه کارهای متفاوتی دارد. در این مطلب به راهکارها و عوامل به وجود آورنده این معضل خواهیم پرداخت.

لیمو ترش ضد سنگ است

باید بدانید عوامل مختلفی باعث بروز سنگ کلیه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی، تغذیه نامناسب مثلا مصرف زیاد پروتئین‌های حیوانی و لبنیات، عدم مصرف میوه و سبزی، زیاده‌روی در مصرف نمک، نخوردن آب کافی در طول روز، یبوست، بیماری‌هایی مانند تیروئید و... اشاره کرد. البته این بیماری تا زمان عود قابل تشخیص نیست و با حالت تهوع و دردهای شدید و متناوب (هر چند دقیقه یک بار) بروز می‌کند که از ناحیه شکم و پهلوها شروع می‌شود و گاهی به کمر و کشاله ران می‌رسد و تا وقتی سنگ به طور کامل دفع شود، ادامه خواهد داشت. هر چند مصرف مایعات، میوه، سبزی و افزایش تحرک تا حد زیادی مانع بروز سنگ کلیه می‌شود، اما بر اساس توصیه‌های طب سنتی مصرف لیموترش تأثیر زیادی در پیشگیری از بروز این بیماری دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود روزی یک بار مقداری آبلیموی تازه را داخل یک لیوان آب بریزید و بدون اضافه کردن شکر آن را بنوشید.

اهمیت رنگ ادرار

اگر رنگ ادرار زرد پررنگ و بوی آن تند باشد باید آن‌قدر آب بنوشید تا رنگ ادرار تقریبا روشن شود. در این صورت احتمال دارد اگر سنگ به صورت شن بوده، نزدیک مجرای خروجی ادرار باشد دفع شود. در عین حال می‌توانید از نوشیدنی‌های دیگری کمک بگیرید، که معمولا عرق خارشتر و عرق خارخسک در دفع سنگ‌های کلیه‌ای بسیار مؤثرهستند.

چند نکته

* روغن بادام در گرمی و سردی معتدل است و مصرف آن در افرادی که خروج قطره ‌قطره ادرار دارند مفید بوده و به دفع سنگ‌های ادراری کمک می‌کند.

* کدو تقویت‌کننده مجاری ادرار است.

* نخود نیز خون سالم در بدن تولید می‌کند و بازکننده گرفتگی‌ کلیه بوده و خوردن آب پخته آن با کمی نمک، ادرارآور است.

* روغن کنجد نیز دارای خواص کنجد بوده و در رفع سوزش ادرار مؤثر است.

* مارچوبه شکننده سنگ‌های مثانه و پاک‌کننده کلیه و ادرارآور و از بین برنده بیماری‌های کلیه و مثانه است.

* سیر ادرارآور است و برای کسانی که ادرارشان قطره‌ قطره خارج می‌شود مفید است و سنگ‌های کلیه را از بین می‌برد.

*کرفس ادرارآور است و کلیه و مثانه را پاک‌سازی می‌کند و سنگ مثانه را از بین می‌برد.

*کنگر مقوی دستگاه گوارش بوده و برگ آن ادرارآور است.

* شوید نیز ادرارآور بوده و برای دفع سنگ کلیه و مثانه مفید است و درد کلیه و مثانه را بهبود می‌بخشد.

* همچنین پونه نیز ادرارآور است و استفاده از دمنوش آن بسیار مفید است.

به جز این گیاهان، سالم‌ترین و طبیعی‌ترین راه برای درمان سنگ کلیه کرفس، سیب، انگور، هندوانه و دیگر غذاهای طبیعیِ غنی از ویتامین A هستند. اطمینان حاصل کنید که همواره رژیم غذایی درست و سالمی را رعایت می‌کنید. سعی کنید از خوردن ادویه‌جات، ترشی، نوشیدنی‌های الکلی و سبزیجاتی مانند خیار، ترب، گوجه فرنگی، اسفناج، مارچوبه، پیاز، کلم، و گل کلم، خودداری کنید. همچنین از خوردن گوشت و نوشابه های گازدار و آب گازدار نیز خودداری کنید. مقدار کافی هم آب بنوشید، این بهترین راه برای خارج کردن سنگ‌ها است. از توصیه‌های دیگر داشتن حرکات ورزشی از قبیل طناب زدن می‌باشد که به دفع هر چه زودتر سنگ کمک می‌کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: