کد خبر: ۱۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
پپ
صفحه نخست » سرمقاله


مدیر مسئول

نزدیک به دو سال پیش بود که مفتی اعظم سعودی «شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ» با حمایت از قانون ممنوعیت رانندگی برای زنان ادعا کرد که این عمل باعث قرار گرفتن زنان در معرض شیطان می‌شود و دروازه‌های شرارت را به روی زنان می‌گشاید. او اضافه کرده بود که رانندگی ارواح ضعیف زنان را تحت‌تأثیر قرار داده و موجب باز شدن دروازه‌های شر می‌شود و این عمل مردان را در حفظ همسران‌شان با مشکل مواجه می‌کند.

با روی کار آمدن ملک سلمان و زمینه‌سازی مسندنشینی «محمدبن لسمان»، ورق برگشت و رانندگی زنان بعد از ده‌ها سال ممنوعیت، برای‌شان آزاد شد. این اصلاحات در عبستان آن‌قدر طولانی شده که با اعلام آن، این خبر در صدر رسانه‌های جهان قرار گرفت و یکی از حنجالی‌ترین حکم در تاریخ عربستان صادر شد. گروهی از تحلیل‌گران این حرکت را به عنوان برداشته شدن یکباره محدودیت‌ها برای زنان عربستان و ایجاد عرصه تازه‌ای از فعالیت زنان قلمداد می‌کنند که در تاریخ بی‌سابقه بوده است. بلافاصله با این خبر، اخباری دیگری هم خودنمایی کرد. همچون خبر آزاد شدن تلفن همراه برای دختران دانشجو،‌ رفع ممنوعیت آوازخوانی زنان و پیوستن زنان مفتی جهت اقناء در عرستان.

این در حالی است که قانون رفع ممنوعیت رانندگی زنان از ژوئن 2018 (تیر 1397) قابل اجراست.

جالب است بدانید با وصف رفع ممنوعیت زنان در رانندگی، قانون‌های عجیبی برای زنان برای اخذ گواهی‌نامه صادر شده که به آن‌ها اشاره می‌شود:

ـ زنان فقط می‌توانند در نواحی داخلی شهر رانندگی کنند مگر این‌که یکی از محارم همراه او باشد.

ـ آنان تنها از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 7 صبح تا 8 شب اجازه رانندگی دارند.

ـ مأموران راهنمایی و رانندگی مطلقا حق صحبت با رانندگان زن را ندارند و در صورت تخلف راننده زن از طریق هبأت امر به معروف و نهی از منکر به ولی زن اطلاع داده می‌شود.

ـ زن حداقل 30 سال سن داشته باشد.

ـ ولی زن (شوهر یا پدرش) با رانندگی او رسما موافقت کنند.

ـ گرفتن گوهی‌نامه باید از مرکز آموزش رانندگی مخصوص زنان باشد.

ـ لباس زن (راننده) بدون هیچ‌گونه زینت باشد و...

و شاید عجیب‌تر آن‌که بعد از اعلام رسمی عدم ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان، در تماس تلفنی با برخی فعالان حوزه زنان در عربستان از آن‌ها خواسته شده بود که به این حق قانع بوده و دیگر به محدودیت‌های قبلی اشاره نکنند.

یکی از فعالان حقوق زنان عربستان می‌گوید: ما می‌خواهیم زنان عربستان مانند مردان، شهروند تلقی شوند و بتوانند اسم خودشان را داشته باشند.

این درحالی است که با مقایسه وضع موجود و یا رفع ممنوعیت‌های انجام شده عربستان، شاهد محدودیت‌های فراوانی هستیم. عدم خروج از منزل به تنهایی، ممنوعیت رفتن به قبرستان به تنهایی، نداشتن حق پرو لباس و از همه بالاتر نداشتن حق رأی که از حقوق اولیه زنان است که از زنان این کشور سلب شده است.

محمدبن سلمان در گفتگو با مجله «اکونوسیت» در آغاز سال 2015 مدعی شد که پرونده مربوط به حقوق و آزادی‌های زنان در عربستان سعودی شاهد پیشرفت‌هایی شده است. وی گفت: به زنان اجازه داده شده تا در این انتخابات هم رأی دهند و هم انتخاب شوند. این‌ها تنها بخشی از ؟؟ فکری مردمانی است که جاهلیت قبیلگی را با جاهلیت مدرن پیوند زده‌اند و سعی می‌کند در عرض اندام در مجامع جهانی و رفع اتهامات از زنان تلاش کنند. در حالی که اخذ گواهی‌نامه در ایران به سال‌های قبل از انقلاب برمی‌گردد و اگر بخواهیم درباره زنان و عرصه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی صحبت کنیم، مجال بیشتری می‌طلبد. به طور مثال در ایران شاهد کشت علمی و اختراع ماشین‌های جدید توسط زنان هستیم و یا بانوانی که حتی در تعمیر هواپیما نیز نقش دارند یا بانوانی که در عرصه ورزش گوی سبقت را ربوده‌اند و با داشتن حتی حجاب برتر توانسته‌اند قله‌های رفیع ورزش و ایمان را با هم فتح کنند یا بانوان فرهیخته‌ای که در زمینه‌های مختلف پزشکی، فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و اقتصادی حتی گوی سبقت را از مردان ربوده‌اند.

اما آنچه در عربستان و برخی کشورهای به ظاهر اسلامی اتفاق افتاده را می‌توان علت داخلی و خارجی برایش متصور بود. از یک سو می‌توان فساد و فحشا فراگیر و ترس از شورش در داخل کشور را عامل اصلی این تغییرات دانست که نتیجه آن هم داروی مسکن ؟؟؟ در برای رفع این معضل دانست و از سوی دیگر فشارهای بین‌المللی برای رفع انزوای زنان از حقوق اولیه دانست که بعید به نظر نمی‌رسد که با توجه به سیاست‌های اداره کشور که از طریق سیاست‌های حکومتی قرون وسطی است، نمی‌توان شعارهای فانتزی برای رفع مشکل بزرگی چون استقلال و آزادی سر داد.

و این راهی که عربستان تازه قدم در آن گذاشته‌اند، مردم ایران در زمان شاه یا تحویل آمریکایی‌ها و با یک انقلاب بساط آن را برای همیشه جمع کردند. ژستی که هیچ موقع به قواره زشت دولتمردان آن‌ها جور نیامده و برای یک لحظه هم که شده به آن نیندیشیده تا بتوان امیدی برای بیرون آمدن از این منجلاب فکری دانست.

.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: