کد خبر: ۱۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۲
پپ
صفحه نخست » کنز


حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد

دندان طمع را باید کند. در دنیا آن‌چه نیست که نیست. آن‌چه را هم هست نیست فرض کن. دندان طمع دنیا را یک‌جا بکن. در مسافرت اگر دندان طمع را بکنی سفر خوش می‌گذرد. در دنیا ما مسافریم. دندان طمع دنیا را بکن حتی اگر دیدی هر چه سعی می‌کنی نماز و عبادتت هم درست نمی‌شود دندان طمع آخرت را هم بکن. طمع فقط به خدا خوب است.

خیرخواهی برای خود

خودخواهی خوب است. اگر انسان خودش را بخواهد به ضرر خودش کار نمی‌کند و اعمالی که می‌داند یا شنیده برایش خوب است انجام می‌دهد. اگر آدمی اهل معرفت باشد چیزی را که برایش نافع است از دست نمی‌دهد. پس خودخواهی چیز خوبی است البته نه این‌که بیاید و به مردم ظلم کند و زور بگوید.

اگر کسی خود را شناخت به این ارزانی خود را از دست نمی‌دهد خیرخواه خود است و راه رسیدن به خیر و صلاح خود را با کمی فکر کردن پیدا می‌کند و هیچ وقت به ضرر خودش کار نمی‌کند. خودخواه واقعی می‌داند که صفات رذیله او را نابود می‌کند و با صفات حمیده بزرگ و عزیز می‌شود. خودخواهی حقیقی سر از صفات حمیده در می‌آورد.

هر کس دوست اهل بیت‌علیهم السلام را دوست بدارد ائمه را هم دوست دارد. هر کس دوستان اهل بیت علیهم السلام را دشمن بدارد دشمن آنان هم شمرده می‌شود.

بصیرت دینی

انسان ممکن است بدون بصیرت دینی برای نهی از منکر صد منکر مرتکب شود. یعنی کسی که اطلاعات دینی ندارد گرچه حسن نیت دارد و می‌خواهد از منکر جلوگیری کند ولی از روی بی‌اطلاعی ده منکر مرتکب می‌شود. از این جهت به تفقه خیلی اهتمام شده است.

خوش‌باوری

اکثر اهل جنت و بهشت انسان‌های خوش‌باور و ساده هستند چون زودتر به باور و یقین می‌رسند. آفت علم زرنگی، شکایت و دیرباوری است. آیا آن خوش‌باوری و سادگی که انسان را به بهشت می‌رساند از آن شکاکیت و ناباوری و زرنگی که انسان را به جهنم می‌برد بهتر نیست؟ نیل به تمام آن فضیلت‌ها و شرافت‌ها و ثواب‌هایی که در روایات ذکر شده به یک چیز احتیاج دارد و آن باور است. اگر باور کردی مال توست و بهره می‌بری. اما اگر حاشیه زدی محروم می‌شوی.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: