کد خبر: ۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۹
پپ
صفحه نخست » کنز


حکم هر یک از موارد ذیل چیست؟ الف)گذاشتن دستگاهIUD. ب) بستن لوله برای خانم‌ها. ج) بستن لوله برای آقایان. د) اگر در موارد بالا موجب لمس و نظر نامحرم باشد حکم چیست؟

امام خمینیره: الف) اگر دستگاه به وسیله کسی که جایز نیست لمس یا نظر به عورت او کند گذاشته می‌شود و مستلزم لمس و نظر است حرام است در غیر این‌صورت مانع ندارد مگر این‌که موجب عقیم شدن یا نقص عضو شود. ب و ج) اگر موجب نازایی دائمی نشود و ضرر به مزاج نرساند و همراه یا مستلزم محرّم خارجی نشود اشکال ندارد.

آیت‌الله صافی: الف) اگر مستلزم محرّم از قبیل مباشرت و نظر نامحرم نباشد و ضرری نداشته باشد اشکال ندارد. ب و ج) بستن لوله به طور دائم جایز نیست و در موقت باید مستلزم حرامی نباشد. د) جایز نیست.

آیت‌الله بهجت: الف) چون مستلزم نظر یا لمس حرام است جایز نیست.ب و ج) عقیم کردن دائمی جایز نیست.د) لمس و نظر نامحرم جایز نیست.

امام خامنه‌ای: الف،ب،ج) فی‌نفسه مانع ندارد و باید از لمس و نظر حرام اجتناب شود و در زن باید با اجازه شوهر باشد. بستن لوله برای جلوگیری از حمل اگر برای غرض عقلائی حلال و مصون از ضرر معتنی ‌به باشد و در مورد زن‌ها با اجازه شوهر باشد منع شرعی ندارد. د) اگر موجب لمس و نظر نامحرم باشد حرام است.

آیت‌الله سیستانی: الف) در صورتی که موجب تلف نطفه پس از انعقاد باشد به احتیاط واجب جایز نیست. در غیر این صورت جایز است اگر مستلزم نگاه یا لمس حرام نباشد و اگر باشد در صورتی جایز است که منع بارداری برای زن ضرورت داشته باشد و راهی دیگر نباشد یا ضرر داشته باشد. ب و ج) جایز است مگر این‌که مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد که در این صورت فقط در فرض مذکور در جواب قبل جایز است. د) حرام است.

آیت‌الله مکارم شیرازی: الف) ذاتا اشکال ندارد ولی چون موجب نظر و لمس حرام است تنها در مورد ضرورت جایز است. ب و ج) اگر قابل بازگشت نباشد جایز نیست مگر در مورد ضرورت. د) جایز نیست.

آیت‌الله نوری همدانی: الف،ب،ج) در صورتی که موجب عقیم شدن دائمی گردد و یا مستلزم لمس و نظر شود اشکال دارد. د) در صورت عدم اضطرار جایز نیست.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: الف) اگر مستلزم کار حرامی چون نگاه به عورت دیگران و لمس و نظر نامحرم باشد جایز نیست هر چند فی‌نفسه مانعی ندارد. ب و ج) اگر موجب عقیم شدن دائمی یا مستلزم لمس و نظر نامحرم باشد جایز نیست. د) جایز نیست.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: