کد خبر: ۱۰۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۶
پپ
صفحه نخست » اخبار


بعد از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در کشور، آن چیزی که بسیار قابل بحث است عملکرد اپوزیسیون خارج از کشور می‌باشد که بعد از روی کار آمدن برخی دولت‌های تندروی غربی به تکاپو افتاده و از تاکتیک‌هایی جدید و برانداز صحبت به میان آورده بودند.

اما در چالشی در این باره نیوشا بقراطی مجری برنامه «ساعت ششم» رادیو فردا این سؤال را از میهمانان برنامه پرسیده که اساسا کارکرد این گروه‌ها (اپوزیسیون خارج از کشور) در عرصه سیاسی ایران چیست و میزان تأثیرگذاری آن‌ها چقدر است؟ اساسا آیا اپوزیسیونی با چنین مختصات سیاسی که از چارچوب سازمانی و نفوذ مردمی برخوردار باشد، وجود دارد؟

در پاسخ به پرسش‌های بالا علیرضا نامور حقیقی، اپوزیسیون را گروهی معرفی کرده که بتواند پروژه‌ای را پیش ببرد و توان سازماندهی داشته باشه و دارای ساختار سیاسی باشد. وی جای اپوزیسیونی را که دارای توانایی سازماندهی و بسیج جامعه در ایران داشته باشد را خالی دانست و گفت که جمهوری اسلامی کاملا حواسش هست که هیچ آلترناتیوی شکل نگیرد و هیچ ساختار حزبی نتواند صورت بگیرد.

او درباره واکنش جامعه به کنش‌های صورت گرفته از طرف گروه‌های اپوزیسیون در ایران گفت: «الان مردم ایران به یُمن فضای مجازی و رسانه های اجتماعی از لحاظ آگاهی اجتماعی چیزی کم و کسر ندارند بنابراین اپوزیسیون خارج از کشور نمی‌تواند اطلاعات جدیدی به مردم داخل ایران اضافه کند و هرچی هم در حال حاضر می‌گویند همان اطلاعات مردم ولی با آب و برگ بیشتر است و اکثریت جامعه ایران به این نتیجه رسیده که سرنگونی و انقلاب جوابگو نخواهد بود.» وی ۴۱ میلیون شرکت کننده در انتخابات ایران را مثال زد و گفت از دید آن‌ها شاید صندوق رأی کامل نباشد ولی نسبت به راه‌های دیگر ممکن‌تر است.

نامور حقیقی در ادامه افزود: «حوادث غیرقابل پیش بینی می‌تواند صحنه سیاسی ایران را تغییر بدهد ولی باید توجه کرد که در ایران انقلاب اتفاق افتاده و مجددا صورت نخواهد گرفت. اپوزیسیون هم نه توانسته گفتاری تولید کند و نه شخصیتی که برای این جریان از طرف جامعه قابلیت ایثار داشته باشد و هم اینکه نتوانسته در درون بلوک قدرت در داخل ایران بسیجی صورت دهد.»

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: