غذاهای سرخ‌کردنی، فلفل، سير و پياز خام سبب خارش پوست می‌شوند


دكتر لیلا راثی، متخصص طب سنتی ایران درباره خارش ناشی از آلرژی‌های شایع در پاییز گفت: خارش پوست كه در اثر خشكی پوست ايجاد شود و گاهی به مرحله اگزما برسد بسيار آزاردهنده خواهد بود.
افرادی که پوست خشکی دارند، مخصوصا در فصل تابستان و پاييز، بايد از غذاهای سرخ‌كردنی، غذاهای با ادویه زیاد و غذاهای تحریک‌کننده مثل فلفل، سير و پياز خام، سبزيجات سوزاننده (مثل شاهی و پيازچه و...) پرهيز كنند و از غذاهای رطوبت‌رسان مثلماء‌الشعير طبی و شير بادام و سوپ جو بيشتر استفاده كنند.


این متخصص راهکار زیر را برای تسکین این مشکل پیشنهاد کرد:

این تركیب برای كاهش خشكی و دادن حسلطافت و نرمی به پوست، مفيد خواهد بود؛ روغن بادام شیرین و آب‌ليمو را به نسبت مساوی با هم ترکیب نمایید، سپس این محلول را بر روی مناطقی از پوست که دچار خارش است، اسپری كنيد.

*********************************************

زیاده‌روی در مصرف گشنیز، باقلا، قارچ، لوبیا، پیاز، سیر و کلم سبب نسیان می‌شود

زیاده‌روی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است. افزایش فعالیتهای مغزی با کمک خواندن، حفظ کردن و به یادآوردن مطالب، به‌منزله ورزش مغز بوده و مفید است.

دکتر هاله تاج‌الدینی ضمن بررسی راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر از دیدگاه طب سنتی افزود: شیوع این بیماری به‌عنوان یک دغدغه اجتماعی در بسیاری از کشورها مطرح است.

وی افزود: میزان شیوع بیماری آلزایمر بعد از 65 سالگی به ازای هر پنج سال دو برابر می‌شود، به‌طوری که 40 تا 50 درصد سالمندان بالای 85 سال جامعه مبتلا به این بیماری هستند و افزایش سن، مهمترین عامل خاطر برای ابتلا به این بیماری است.

وی اظهار کرد: بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغزی مزمن پیش‌رونده و ناتوانکننده است که مشکل بزرگی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود و بر روابط بین فردی و اجتماعی نیز اثر دارد.

دکتر تاج‌الدینی توصیه‌های کلی را در رابطه با تغذیه که برای تمام بیماری‌ها، از جمله فراموشی خوب است را این‌گونه بیان کرد و گفت: غذا خوردن تنها باید هنگامی صورت گیرد که معده و روده باریک از غذای قبلی خالی شده باشد و احساس گرسنگی به فرد روی دهد و از سویی در این هنگام باید پیش از احساس سیری کامل دست از غذا کشید.

وی از دیگر توصیه‌های خود را عدم مداومت بر مصرف یک نوع غذا عنوان کرد و گفت: انواع غذاها باید در رژیم غذایی فرد باشد زیرا مداومت بر خوردن یک نوع غذا عامل بیماری است.

این متخصص ادامه داد: باید از فعالیت بدنی شدید یا حالات روانی شدید پس از خوردن غذا پرهیز کرد زیرا این موارد سبب اختلال در هضم غذا می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیاده‌روی سبک به‌خصوص بعد از وعده ناهار به هضم غذا کمک می‌کند، اظهار کرد: پرهیز از نوشیدن آب همراه یا بلافاصله پس از غذا، توجه به وعده‌های غذایی در فصول مختلف از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

وی در مورد پرهیز غذایی در دوران سالمندی گفت: سالمندان از خوردن غذاهای سودا‌‌زا مانند عدس، بادمجان، گوشت گاو، گوشت خشک شده، غذا‌های شور یا نمک سود و غذاهای بلغم‌‌زا مانند ماهی، هندوانه و خیار پرهیز کنند.

تاج‌الدینی توصیه کرد: افرادی که دچار بیماری آلزایمر و فراموشی شده‌اند از مصرف برخی از مواد غذایی مانند مغز بادام، فندق، نارگیل و گردو، انجیر خشک و مویز سرخ را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه، درباره عوامل ایجادکننده نسیان (فراموشی)، گفت: اطبا طب سنتی از یک‌سری خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها به‌عنوان عوامل ایجادکننده نسیان (فراموشی) نام برده‌اند.

وی ادامه داد: مصرف زیاد پیاز، خوردن نوع سیب ترش، زیاده‌روی در مصرف گشنیز، باقلا، قارچ، لوبیا، سیر و کلم در کتب طب سنتی به‌عنوان عوامل ایجاد نسیان یاد شده است و پرهیز از آن‌ها را برای بیماران مبتلا به آلزایمر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: خوردن مغز سر گوسفند را جمعی از اطبا، از عوامل ایجادکننده فراموشی دانسته‌اند.

دکتر تاج‌الدینی درباره نوشیدنی‌هایی که موجب فراموشی می‌شوند گفت: زیادهروی در مصرف آب سرد از مضرترین چیزها برای ایجاد فراموشی است و ما پرهیز از آب سرد را در افراد مبتلا به آلزایمر گوشزد می‌کنیم.

وی رابطه بین ورزش و فراموشی را این‌گونه بیان کرد و گفت: برای پیشگیری از فراموشی، پیاده‌روی و ورزش سبک مانند حرکت دادن دست‌ها و پاها توصیه می‌شود و از انجام ورزشهای سنگین و خسته‌کننده پرهیز کنید.

وی در پایان افزود: افزایش فعالیت‌های مغزی با کمک خواندن، حفظ کردن و به یادآوردن مطالب، این فعالیت‌ها به‌منزله «ورزش مغز» درنظر گرفته شده است و از مواردی است که برای جلوگیری از نسیان مفید است .