اشاره ای مختصر به خواص بی نظیر خرمالو
خرمالوشناسی



سحر یوسفی

این میوه دقیقاً مناسب روزهای سرد پاییزی است که بیشتر مردم در آن کمی احساس خستگی و بی‌حالی می‌کنند. خرمالو به اندازه انگور انرژی‌زاست. البته اگر دغدغه تناسب اندام دارید و نمی‌خواهید چاق شوید نباید در مصرف آن زیاده روی کنید چون مصرف زیاد آن کالری زیادی به بدن می‌رساند. قندهای اصلی این میوه فروکتوز و گلوکز هستند.

خواص

· اگر در فصل سرما لثه‌هایتان خونریزی می‌کند امکان دارد به دلیل کمبود ویتامین C باشد. باید بدانید که مصرف خرمالو و جذب ویتامین C آن برای بالا بردن استحکام سلامت لثه‌ها موثر است. این ویتامین برای شفافیت پوست نیز مفید است

· این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. به علاوه پکتین موجود در خرمالو نقش به‌ سزایی در کاھش کلسترول خون دارد.

· خرمالو، به اندازه توت فرنگی آنتی اکسیدان دارد و به همین دلیل، شما می‌توانید برای جوان سازی و شاداب سازی پوست، روزی نیم ساعت پوست خرمالو را روی صورتتان قرار دهید. بتاکاروتن موجود در این میوه، جریان خون سلول‌های پوست را بیشتر می‌کند، برای همین هم پوستتان خوش آب و رنگ می‌شود.

· افرادی که موهایشان اصطلاحا کم پشت است یا به قدری که باید پر نیست، می‌توانند با خوردن خرمالو و دریافت روی (زنیک) موجود در آن، موهای سالم و پرپشتی داشته باشند.به خاطر حضور ویتامین A در خرمالو، این میوه برای پوست و ناخن و موهای خشک و شکننده مفید است.

· میوه خرمالو با داشتن ویتامین‌ھای A و C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم می‌تواند به ھضم ھرچه بھتر غذا، تقویت بینایی و بھبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک کند. شاید بد نباشد بدانید که خرمالو تقویت کننده معده است، اسھال را برطرف می‌کند. باعث نرمی سینه میشود، کم خونی را رفع می‌کند و اشتھاآور خوبی ھم ھست. مصرف مرتب غذاهای غنی از ویتامین C به بدن در توسعه مقاومت در برابر عوامل عفونی، پاک کردن سموم و رادیکال‌های آزاد کمک می کند.

· خرمالو منبع خوب فیبرهای غذایی محسوب می‌شود و حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر پکتین است. فیبرهای موجود در خرمالو باعث دفع راحت و رفع یبوست می‌شوند. برای این کار توصیه می‌کنیم که روزانه دو مرتبه خرمالوی کاملا رسیده وشیرین میل کنید. توجه داشته باشید که این میوه حاوی آهن بوده و سدیم کمی دارد.

· طبع خرمالو گرم و تر است و دانه میوه خرمالو که کوبیده و به صورت پودر درآمده باشد سنگ کلیه و مثانه را دفع می‌کند.

· مصرف خرمالو در دوران بارداری و حاملگی بسیار مفید و سودمند بوده، در رشد جنین و سلامت خانم های باردار، نقش مهمی دارد.

· خرمالو سرشار از دو ماده معدنی بسیار مفید است. این میوه سرشار از پتاسیم و منیزیم است که با کلسترول و فشارخون بالا مقابله می‌کند. توصیه می‌کنیم اگر دچار بیماری‌های قلبی عروقی هستید و یا چربی و فشارخونتان بالاست از این میوه غافل نشوید.البته حواستان به قند موجود در آن باشد.

هشدارهایی در مورد مصرف خرمالو

· اگر چه خرمالو خواص بسیار زیادی دارد، اما خوردن بیشتر از ۱ تا ۲ عدد خرمالوی نارس در روز توصیه نمی‌شود. ضمن این که خوردن همین مقدار از خرمالوی نارس و گس هم برای کسانی که به یبوست مبتلا هستند، مناسب نیست؛ چون تانن موجود در آن یبوست را تشدید می‌کند.

· بهتر است کسانی که اختلالات روده‌ای دارند یا عمل جراحی روده انجام داده‌اند یا به بیماری سل مبتلا هستند، خرمالو نخورند یا در مصرف آن محتاط باشند.

· بیماران دیابتی هم به لحاظ دارا بودن قند فراوان در میوه خرمالو باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنند.

· افراط در مصرف خرمالو موجب افزایش وزن می‌شود.

· کسانی که تمایل به خوردن خرمالو با پوست دارند، حتما باید پیش از این کار، آن را خوب بشویند و به تکه‌های کوچک تقسیم کنند تا بتوانند هنگام خوردن، آن را خوب بجوند و مشکلی برایشان پیش نیاید.

· مصرف میوه خرمالو به صورت گس و نرسیده چندان مناسب نیست و بهتر است خرمالوی رسیده و شیرین را برای خوردن انتخاب کنید.