کد خبر: ۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۷
پپ
صفحه نخست » سرمقاله


مدیر مسئول

چندي پيش خبر قتل ستايش قريشي تيتر اول رسانهها شد. دختر بچه 6 سالهاي که پس از اذيت و آزار به دست نوجوان 17 ساله ربوده و به قتل رسيد و پيکرش با اسيد سوزانده شد. در پي آن واکنشهاي مختلفي در فضاي مجازي و شبکههاي اجتماعي شکل گرفت. اما هنوز داغ اين مصيبت بر شانههايمان سنگيني ميکرد که چند روز قبل خبر تجاوز و قتل آتنا اصلاني دختر7 ساله اهل پارس آباد توسط مردي 40 ساله جامعه را در شوک فرو برد و با روشن شدن ابعاد مختلف و نحوه به قتل رسيدن اين دختر معصوم توسط اين فرد شيطان نما، موجي از نفرت و انزجار در بين مردم عليالخصوص مردم غيرتمند مغان به راه افتاد.

يادمان نمي رود که در ايامي که قتل ستايش از رسانهها پخش شد، هجوم تحليلها و بازخورد رسانهاي آن به شدت قوت گرفت و چون موجي خروشان ميرفت طوفاني به پا کند اما چقدر زود از تب و تاب افتاد و به دست فراموشي سپرده شد حتي قبل از اينکه مسئولي يا کارشناس اجتماعي يا قانون گذاري براي اينکه اين موضوعات در جامعه تکرار نشود، راه چاره و علاجي بيابد. شايد موج احساسي که هر بار در جامعه شکل ميگيرد، به زودي به حبابي تبديل ميشود.

ديدگاههاي شخصي، تحليلهاي سليقهاي و راهحلهاي دور از واقع به سرعت جاي خود را به تحليلهاي صحيح و اصولي و بر اساس قانون دادند. حتي برخي از مسئولين کشور نيز براي جا نماندن از قافله هشتک و کامنت و براي اينکه نشان دهند در صحنه حضور دارند! اظهاراتي کردند که در حد غصه دار شدن و عرض تسليت به خانواده بازمانده خلاصه ميشد.

اما در ميان همه اين تحليلها و بررسيهاي به ظاهر روشنفکرانه، برخي نيز علت بروز اين حادثه را در اجرايي نشدن سند 2030 پنداشتند! کساني که به هر دليلي موضوعي اجتماعي را قابل تبديل به موضوعي سياسي ميدانند چون خوب ميدانند که منافعشان با اين سند گره خورده است يا شايد هزاران هزار آتنا و ستايش قرباني دعواهاي سياسي آنان شود.

بياييم صادقانه از خود بپرسيم آيا اگر سند 2030 در کشور اجرا ميشد، ديگر شاهد چنين اتفاقاتي نبوديم؟ قرار بود 2030 براي فرزندانمان چه سوغاتي به ارمغان بياورد؟ آيا اصالتا آموزش ميتواند از اين جنايت و دهها جنايت مشابه با آن جلوگيري کند؟

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: