کد خبر: ۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
پپ
صفحه نخست » پزشکی


تنگی نفس پس از انجام فعالیت‌های فیزیکی یا هنگام استرس امری رایج است. اما تنگی نفس در هنگام خواب نشانه شرایط پزشکی جدی است .عوامل زیادی باعث تنگی نفس می‌شوند مثل بیماری‌ها، نگرانی و فاکتورهایی روش زندگی. تنگی نفس همیشه اورژانسی نیست اما حتما به پزشک مراجعه کنید.

دلایل رایج تنگی نفس هنگام خواب عبارتند از: ترس، خروپف کردن، عفونت های تنفسی، قطع تنفس به صورت موقت در خواب و... بیماری مزمن انسداد ریه.

قطع تنفس در هنگام خواب به دلیل مسدود بودن راه تنفس است.

خوابیدن بلافاصله بعد از غذا نیز باعث تنگی نفس می‌شود. این مسأله به دلیل حرکت غذا از معده به مری می‌باشد یا به خاطر فشاری است که غذا به معده وارد می‌کند و به دیافراگم فشار وارد می‌شود. دیافراگم معده را از ریه جدا می‌کند. بعد از صرف غذا برای هضم آن چند ساعت بنشینید. این کار از تنگی نفس در هنگام خواب جلوگیری می‌کند.

اگر چاق هستید یا اضافه وزن دارید، احتمالا دچار تنگی نفس در هنگام خواب شده‌اید. در واقع وزن اضافه به ریه ها و دیافراگم فشار می‌آورد. پوشیدن لباس‌های تنگ نیز همین تأثیر را دارد.

در برخی موارد تنگی نفس نشانه وضعیت اورژانسی می‌باشد. دلیل خطرناک تنگی نفس در هنگام خواب گرفتگی قلب است.

در تنگی نفس دنبال چه چیزی بگردیم

نشانه های اولیه شامل احساس تنگی نفس در هنگام دراز کشیدن به پشت است. احساس می‌کنید به سختی می‌توانید نفس عمیق بکشید یا نفستان را بیرون بدهید. اگر این علائم به دلیل بیماری‌های ذکر شده اتفاق بیفتد سایر نشانه‌ها نیز دیده می‌شوند.

علائم قطع شدن موقتی تنفس در هنگام خواب (sleep apnea)

به سختی خوابیدن، احساس خستگی در طول روز، خروپف کردن در هنگام خواب، با سر درد بیدار شدن، بیدار شدن با گلودرد، علائم بیماری مزمن انسداد ریه، سرفه های مزمن، تنگی نفس در هنگام فعالیت، خس‌خس‌کردن، عفونت سینه مثل برونشیت.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: