کد خبر: ۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
پپ
به نام بيماران خاص به كام خاص‌هاي نظام دارويي كشور
صفحه نخست » کاوش



متین زاهدی

طی روزهای اخیر در تهران دو نشست درباره يك موضوع برگزار شد و آن چيزي نبود جز دارو و سازمان غذا و دارو. يكي از اين نشست‌ها، نشست ديده‌بان عدالت و شفافيت براي رو كردن اسناد مربوط به تخلفات دارويي سازمان غذا و دارو بود و ديگري نشست رئيس سازمان غذا و دارو براي دفاع از عملكرد خود و پاسخگويي به برخي شبهات!

پس از حدود دو هفته انتظار براي روشن شدن گزارش تخلفات سازمان غذا و دارو از سوي ديده‌بان عدالت و شفافيت از آنجايي‌كه تخلفات جاري در جريان دارويي كشور در پشت درهاي بسته و طي جلسه با وزير بهداشت و رئيس و معاونان سازمان غذا و دارو به نتيجه نرسيده بود، نشست موعود برگزار شد تا برخي جريان‌هاي پشت پرده آشكار شود؛ جرياناتي كه به گفته فرامرز اختراعي با باز گذاشتن فهرست دارويي كشور و اضافه كردن داروهاي گران‌قيمت بيماران خاص و صعب‌العلاج در عمل، مسير رانت و سودهاي كلان را براي خودشان باز كردند. اين در حالي است كه حتي در كشورهاي پيشرفته‌اي همچون آمریکا تنها 11 درصد بودجه دارويي كشور سهم داروهاي خاص و صعب‌العلاج مي‌شود، اما در ايران اين سهم به 32 درصد رسيده است. در برابر اين داروهاي معمول و پر مصرف مردم مانند داروهاي قند يا فشار خون از يارانه سهمي نداشتند چراكه سوء استفاده در داروهاي گران‌قيمت خاص امكان‌پذير است.

قرار دادن داروهاي تحت ليسانس در فهرست داروهاي توليدي

رئيس سنديكاي توليدكنندگان دارو با بيان اينكه در گذشته آمارنامه دارويي، مستندترين رفرنس در اين حوزه بود، گفت: متأسفانه بعد از پنج ماهه اول سال93 آمارنامه منتشر شد، ديديم كه بسياري از اقلام وارداتي را از زيرگروه واردات خارج كردند و به زيرگروه توليد اضافه كردند تا بتوانند ميزان توليد داخل را بالا نشان دهند. به اين كار آمار پروازي مي‌گويند. به عنوان مثال نام داروهاي تحت ليسانس را خريداري مي‌كنند و اين داروها را به كشور وارد و در اينجا بسته‌بندي و آن‌ها را به عنوان توليد داخل مطرح مي‌كنند. حال همين دارو با ضريب16/5 برابر داروي مشابه داخلي آن قيمت‌گذاري مي‌شود و چنين بلاهايي سر نظام دارويي كشور مي‌آيد.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: