کد خبر: ۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
پپ
صفحه نخست » کاشانه


حرف تو حرف

یاسمین رضوی

در شماره قبل به رفتارهای نگران‌کننده نوجوانان پرداختیم. رفتارهایی که ممکن است هر نوجوانی و با هر تربیتی به آن‌ها دچار شود که دلیل عمده این رفتارها تغییرات روحی و جسمی است که در دوران بلوغ رخ می‌دهد. در ادامه‌ مطلب شماره قبل به رفتار دیگری از سری رفتارهای نگران‌کننده که والدین را دچار اضطراب می‌کند، پرداخته و راهکارهای برخورد با آن را متذکر می‌شویم.

کسی با من تماس نگرفت؟

برخی از نوجوانان به شکل افراط‌گونه‌ای به استفاده از تلفن و شبکه‌های اجتماعی رو می‌آورند. آن‌ها توانایی این را دارند که ساعت‌ها تلفنی با دوستاشان صحبت کنند. معمولا اگر نوجوان هنوز تلفن شخصی خودش را نداشته باشد از تلفن خانه استفاده می‌کند و اشغال نگه داشتن آن به مدت طولانی داد همه‌ اهالی خانه را درمی‌آورد و او بی‌توجه به صحبت کردنش ادامه می‌دهد. گاهی اوقات این مسأله تبدیل به بحرانی در بین اعضای خانواده خواهد شد.

چه باید کرد؟ آیا با دعوا، سرزنش، تحقیر و تنبیه مسأله حل می‌شود؟ خیر. حتی اگر فرزند شما با این روش‌ها دست از سر تلفن بردارد، اما مسأله‌اش ریشه‌ای حل نشده است. شما باید علت این پرحرفی با تلفن را دریابید.

هیجان مرا درک کن

کودکی که به تازگی قدم باز کرده و راه رفتن را یاد گرفته، گاهی از شدت هیجان بی‌خواب می‌شود. یا آن‌قدر راه می‌رود تا از پا بیفتد. او علاقه دارد تجربه تازه و هیجان‌انگیزش را در تمام طول روز تکرار کند. در مورد نوجوان هم این مسأله وجود دارد. برخی اتفاقات دوره نوجوانی، نگرش‌ها، اطلاعات و کشف و شهودها برای فرد عجیب و هیجان انگیز است و صحبت کردن از آن‌ها نوعی نیاز روحی است و چه کسی بهتر از یک هم‌سال و هم‌کلاسی که این هیجان را درک می‌کند. بنابراین نوجوانان می‌توانند و علاقه دارند که ساعت‌ها راجع‌به «عشق به خانم معلم» « لباس عروسی خاله‌جان» «تبلتی که به تازگی خریده‌اند» و... صحبت کنند. هیجان نوجوان را درک کنید و سعی کنید به جای انکار و مقابله با این مسأله راه‌ها و گزینه‌های دیگری به او پیشنهاد بدهید.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: