کد خبر: ۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۳
پپ
صفحه نخست » پزشکی


به احتمال زیاد تا زمانی که درد نداشتید هرگز به دنبالچه خود فکر نمی‌کردید که اصلا این عضو در بدن شما وجود دارد یا خیر. درد دنبالچه دردی است که در انتهای ستون فقرات ایجاد شده و درست وسط باسن احساس می‌شود.

دنبالچه چیست؟

دنبالچه بخش کوچکی از بدن ماست، اما وظایف زیادی را انجام می‌دهد. این عضو، تعادل بدن را در زمان نشستن حفظ می‌کند و تاندون‌ها، عضلات و رباط های بسیاری را در آن ناحیه اداره می‌کند. ممکن است از پزشک خود اصطلاح استخوان دنبالچه را شنیده باشید، اما شاید ندانید که نام دیگر این عضو بدتان «کوکسیکس» است. این کلمه از اصطلاح یونانی «فاخته» گرفته شده است زیرا استخوان آن بسیار شبیه به منقار این پرنده است. درد در استخوان دنبالچه را درد دنبالچه می‌نامند.

علت درد

درد دنبالچه معمولا پس از نشستن بر سطوح سخت و ناراحت کننده به مدت طولانی ایجاد می‌شود. اما از دلایل دیگر درد دنبالچه می‌توان به آسیب‌هایی که منجر به کبودی، جابجایی و یا شکستگی استخوان دنبالچه می‌شوند، اشاره کرد.

آسیب مفاصل از حرکت‌های تکراری و یا سایش کلی و پارگی ناشی از پیری نیز می‌توانند به درد دنبالچه کمک کنند. در طول سه ماهه آخر بارداری، رباط اطراف کوکسیکس به طور طبیعی نرم‌تر شده تا جای کودک در محفظه رحم، راحت‌تر شود. به همین دلیل زنان در حدود پنج برابر بیشتر از مردان احتمال ابتلا به درد دنبالچه را دارند.

همین میزان احتمال ابتلا، می‌تواند در صورت داشتن اضافه وزن نیز استخوان دنبالچه را تهدید کند. از طرفی کاهش ناگهانی وزن نیز، به دلیل کاهش حجم چربی اطراف این استخوان، می‌تواند ایجاد درد دنبالچه کند. در موارد نادر هم، علت درد کوکسیکس ممکن است یک عفونت یا تومور باشد.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: