کد خبر: ۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
پپ
چند نکته برای مشکلات معده در روزه‌داری
صفحه نخست » عطارباشی



سحر یوسفی

اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش در صورتی که بیماری آن‌ها حاد و فعال نباشد و تحت نظارت پزشک باشند ممانعتی برای روزه گرفتن ندارند، اما بهتر است به رژیم غذایی و درمانی خود توجه ویژه‌ای بکنند.

· بیمارانی که مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارشی هستند، از جمله رفلاکس که ناشی از برگشت اسید از معده به مری است، گرفتن روزه برای این افراد ضرری ندارد و این بیماری در بسیاری از افراد با روزه گرفتن نه تنها تشدید نمی‌شود بلکه نخوردن غذا باعث کاهش سوزش سردل و علائم رفلاکس می‌شود اما باید توجه داشت که خوردن غذای زیاد بلافاصله بعد از افطار یا مصرف حجم زیاد غذا در سحر و یا خوابیدن به دنبال غذا خوردن می‌تواند باعث تشدید بیماری آن‌ها شود.توصیه می‌شود بیماران مبتلا به رفلاکس به هنگام روزه گرفتن از مصرف غذای چرب بپرهیزند و بلافاصله بعد از خوردن غذا نخوابند و یا از دراز کشیدن خودداری کنند. روزه‌داری باعث سم‌زدایی دستگاه گوارش در بیماران مبتلا به زخم‌های پپتیک ـ شامل زخم‌معده و زخم اثنی عشر ـ می‌شود. باید گفت معمولا زخم‌اثنی عشر با نخوردن غذا تشدید می‌شود و زخم‌معده با خوردن غذا بدتر می‌شود و در اغلب موارد اگر زخم درمان شده باشد روزه‌داری بلامانع است، اما توصیه می‌شود در صورتی که روزه‌داری موجب تشدید درد این بیماران می‌شود از روزه گرفتن خودداری کنند.

· از دیگر مشکلات دستگاه گوارش تحتانی می‌توان به یبوست اشاره کرد. این افراد اگر می‌خواهند روزه بگیرند به هنگام سحری و افطار سبزی و میوه فراوان مصرف کنند. چرا که ضمن کاهش تشنگی در طول روز یبوست را کاهش می‌دهد. در صورتی که یبوست همراه با علائم انسدادی نیست روزه گرفتن بلامانع است. این دسته از افراد نان‌های سبوس‌دار را در سبد غذایی خود قرار دهند.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: