کد خبر: ۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۶
پپ
صفحه نخست » پزشکی


دو نوع از غدد لنفاوی در کشاله ران وجود دارد. غدد سطحی و غدد عمیق. این غدد غالبا به دلیل عفونت یا سرطان که باعث خروج مایع لنفاوی می‌شوند و متورم خواهند شد. به همین دلیل، بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران نشانه مهم بالینی و آسیب‌شناسی در داخل دیواره شکم، پاها، کشاله ران، باسن، مقعد، پرینه و دستگاه تناسلی خارجی می‌باشد.

آناتومی غدد لنفاوی کشاله ران

حدود ۱۰ گره لنفاوی که در مجموع یک گروه را تشکیل می‌دهند به عنوان غدد لنفاوی سطحی شناخته می‌شوند. آن‌ها مسئول ترشح پوست و بافت زیر جلدی به دیوار پایین شکم در زیر سطح ناف، ناحیه باسن، پرینه، بخش پایین تر از مقعد، دستگاه تناسلی خارجی و پا هستند.

غدد لنفاوی سطحی خودشان نیز به غدد لنفاوی عمیق کشاله ران ترشح می‌کنند. حدود ۳ تا ۵ غده لنفاوی عمقی وجود دارد که پس از ورود ترشح لنف به داخل آن‌ها از طریق غدد لنفاوی سطحی، آن را تصفیه و فیلتر کرده و مجددا به گردش خون باز می‌گردانند.

عوامل متعددی ممکن است موجب بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شوند که در این‌جا به شرح مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

عفونت

عفونت در پا یا اندام تناسلی ممکن است منجر به بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شود. عفونت‌های سیستمیک، عامل اصلی تورم سه گروه اصلی غدد لنفاوی کشاله ران، زیر بغل و گردن هستند.

بیماری‌های مقاربتی مانند سفلیس، عفونت ، شانکروئید، تبخال و... نیز ممکن است باعث بزرگ شدن غدد لنفاوی کشاله ران شوند.

عفونت‌های ویروسی مانند مونونوکلئوز عفونی می‌تواند بر کل بدن تأثیر بگذارد و باعث شود کل غدد لنفاوی در بخش‌های مختلف بدن مانند گردن، زیر بغل یا کشاله ران متورم شود.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: