کد خبر: ۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
پپ
صفحه نخست » کاشانه


استاد محمد تقی فیاض بخش

حتما شما هم در رؤیاهای جوانی، برای فرزند آینده‌تان نامی انتخاب کرده‌اید که همیشه دوست داشتید کودک شیرین زبان‌تان را بعدها به آن نام بخوانید. گاهی در زمان تحقق این رؤیا، از نام‌های قبلی پشیمان شده‌اید یا با پدر بچه توافق نکرده و اصلا دلتان نام‌های به روزتری را خواسته است. نام‌هایی که هرچند عجیب و با معانی پیچیده و تلفظ دشوار،‌ اما این روزها در قالب «مُد» بسیار شنیده می‌شوند.

افراد زمانى می‌توانند استعدادها، ابتكارها و خلاقيت‌هاى خود را بروز دهند كه اعتماد و اتكاى به نفس داشته باشند و از اظهارنظر و انديشيدن نهراسند. به عبارت ديگر شخصيت خود را در برابر ديگران و فرهنگ‌هاى بيگانه نبازند.

يكى از عوامل عمده پرورش اين روحيه در افراد خصوصا كودكان، احترام به جا و به اندازه است. اين‌که افراط در آن، شخصيت كاذب در كودك ايجاد می‌كند و باعث خودبزرگ‌بينى او مى‌شود، از طرفى تفريط و كم‌گذارى در آن، بی‌شخصيتى و خودگم‌گشتگى كودك را در برخواهد داشت.

كودك در سنين 2 تا 3 سالگى، شخصيت خود را به عنوان يك انسان مستقل مى‌يابد. در اين سنين، اظهار نظرها، پرسش‌هاى علمى و حتى ايستادگى در برابر نظرات ديگران آغاز مى‌شود. مفاهيمى از قبيل زيبايى، زشتى، مالكيّت در او شكل مى‌‌گيرد.

پيامبر اكرم‌صلى‌الله‌عليه‌وآله درباره اهميت تربيت صحيح اسلامى فرمود: «اولاد خود را اكرام كنيد و تربيت آن‌ها را به بهترين وجه انجام دهيد.»

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: