کد خبر: ۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
پپ
صفحه نخست » ایوان هنر


محمدصادق عابديني

جشن نيمه شعبان تبلور باور مهدويت و نشانه‌اي از باور به صلح و عدالت آخرالزماني است كه در تفكر اسلامي وجود دارد. در روز عيد ولادت حضرت منجيعجل‌الله تعالی‌فرجه الشریف، تلويزيون باز هم سراغ تنها فيلم مهدوي قابل اعتنا در سينماي ايران يعني «قدمگاه» رفت. پخش چندين و چندباره اين فيلم سينمايي از تلويزيون، يادآور دست‌هاي خالي سينماي ايران در پرداختن به موضوع مهدويت است. سينماي تجاري ايران به دليل اين‌كه باور مهدوي را ژانري پول‌ساز نمي‌داند خيلي كم سراغ اين سينما مي‌رود.

نگاه هاليوود به آخرالزمان
در نقطه مقابل سينماي ايران كه به موضوع آخرالزمان و مهدويت بي‌توجه است، سينماي جهان و به خصوص سينماي هاليوود نگاه جدي به آخرالزمان دارد. نمونه‌اي از نگاه جدي هاليوود به مسأله آخر دنيا، ساخت فيلم «2012» بود كه بر اساس فرضيه‌اي درباره پايان جهان در اين سال شكل گرفته بود. اگرچه اكنون نزديك به پنج سال از آن روز مي‌گذرد و ايده آخرالزماني اين فيلم و ايده‌هاي شرك‌آميزي كه در باور پايان دنيا در سال 2012 بود كاملا رنگ باخته ولي طرفداران سينماي هاليوود هنوز هم منتظر‌ند تا بار ديگر غول‌هاي فيلمسازي فيلم جديدي را با محوريت آخرالزمان توليد كنند.
اما چرا سينماي ايران استراتژي مشخصي در برابر تفكر مهدوي و سينماي آخرالزماني ندارد؟ سعيد مستغاثي، منتقد سينما، در يادداشتي با عنوان «مهدويت كامل‌ترين تفكر براي سينماي آخرالزماني» مي‌نويسد: در هاليوود نيز اكثر توليدات به صورتي غيرمستقيم به موضوع آخرالزماني توجه دارند، بدين معنا كه در ژانرهاي مختلف از انيميشن گرفته تا فيلم‌هاي فانتزي، سعي مي‌شود معنا و هدف‌شان را متناسب با سياست‌هايشان برنامه‌ريزي كنند، بنابراين ما نيز مي‌توانيم به صورت غيرمستقيم به مهدويت در فيلم‌هايمان بپردازيم.
...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: