کد خبر: ۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
پپ
وقتی همسرتان علت ناراحتی‌اش را نمی‌گوید چه کاری باید انجام دهید؟
صفحه نخست » مشاوره



یاسمین رضوی

همسر شما به هر دلیلی ممکن است ناراحت باشد، معمولا در چنین شرایطی شما، به عنوان همسر، زودتر از هر فرد دیگری متوجه ناراحتی او خواهید شد و راه‌هایی را در ذهن دارید که هرچه زودتر از ناراحتیاش سر درآورید. البته ناراحتی همسران برون‌گرا که پرحرف و شلوغ و اهل مجلس‌گردانی هستند، بیشتر و زودتر به چشم میآید. اما اگر همسر درون‌گرایی دارید، ممکن است حتی در تشخیص اینکه او ناراحت است یا نه، دچار مشکل شوید. معمولا برای سر در‌آوردن از علت ناراحتی همسرتان، اولین راهکار یعنی پرسیدن را به کار می‌برید. «ناراحتی؟ چی ناراحتت کرده؟» و امکان دارد که همسرتان موضوع را انکار کند و کل مسئله ناراحتی را نپذیرد. در چنین شرایطی باید چه کرد؟ در این نوشتار می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم.

متوجه می‌شوم

سر کردن با همسری که به وضوح ناراحت است اما آن را انکار می‌کند و حاضر نیست درباره‌اش صحبت کند، ممکن است باعث دل‌سردی و ناامیدی‌تان شود. در عین حال شما نمی‌توانید هیچ فردی را مجبور به حرف زدن کنید، حتی اگر آن فرد همسرتان باشد. شاید او هنوز آمادگی صحبت کردن در مورد علت ناراحتی‌اش را ندارد و اصرار شما همه‌چیز را بد‌تر کند. اما می‌توانید حمایت‌تان را نشان دهید تا او به مرحله ای برسد که دیگر از به اشتراک گذاشتن علت ناراحتی‌اش با شما، امتناع نکند.

نشانه‌هایی که می‌گویند شریک زندگی شما ناراحت است.

همان طور که در ابتدا عنوان شد، افراد درون‌گرا که کم حرف و کم سرو‌صدا هستند، کمتر ناراحتی‌شان به چشم می‌آید. اما به هر حال شما به عنوان یک همسر، نشانه هایی را در زندگی مشاهده می‌کنید که ناراحت بودن را عیان می‌کند. درعین حال ممکن است از او بپرسید که آیا ناراحت است و چه چیزی ناراحتش کرده، اما او بگوید که چنین نیست و کل مسئله را انکار کند. در چنین وضعیتی با خودتان می گویید: شاید خسته است! اما قانع نمی‌شوید.

اگر در مورد ناراحتی یا عدم رضایت همسرتان دچار سردرگمی هستید، رفتارهای زیر را در او بررسی کنید که می تواند نشانی از ناراحتی باشد.

دور شدن

اگر یادتان نمی‌آید کی با همسرتان فعالیت دو‌نفره دل‌چسبی انجام داده‌‌اید، با هم قدم زده‌اید یا فیلمی را تماشا کرده‌اید، یا حتی او را در آغوش گرفته‌اید، احتمالا صمیمیت در رابطه شما کم‌رنگ شده و یا از دست رفته است. همسرتان بیش از قبل کار می‌کند، کمتر زمانی را برای گذراندن با خانواده در نظر می‌گیرد و ممکن است به راحتی وقتی که متعلق به خانواده و استراحت است را برای رسیدگی به فعالیتی دیگر، کنسل کند. این می‌تواند نشانه واضحی از ناراحتی باشد.

مکالمات معنا‌دار

ممکن است از همسرتان بپرسید که چرا ناراحت است و او جملاتی دوپهلو و معنادار تحویل‌تان بدهد، این جملات احتمالا نشانه ناراحتی از شماست. افراد معمولا از گفتن واضح و صریح علت ناراحتی‌شان طفره می‌روند و با دلایلی که عنوان می‌کنند شما را به بيراهه می‌کشند و ذهنتان را منحرف می‌کنند. خود ما هم شاید بارها از این شگرد استفاده کرده باشیم.

محبت‌های کوچک

همسر شما شاید اهل قربان‌صدقه رفتن و پیام‌های عاشقانه فرستادن در طول روز نباشد. معمولا افراد پس از گذراندن سال‌های زندگی مشترک، عشق‌شان را قالب توجه و حمایت‌های کوچک و بزرگ به همسرشان نشان می‌دهند. اگر همسر شما از این دسته افراد بوده است و ناگهان محبت و حمایتش را از دست داده‌اید، احتمالا او از چیزی ناراحت است. همسری که هر روز برایتان قهوه درست می‌کرده و با آماده کردن صبحانه، محبتش را به شما می‌رسانده و ناگهان از این کار دست می‌کشد، ناراحت است.

غار تنهایی

افراد زیادی هستند که ترجیح می‌دهند هنگام ناراحتی سکوت کنند، بخزند در غار تنهایی‌شان و با هیچ‌کس حتی همسرشان از ناراحتی و علت آن حرفی نزنند. احتمالا شما همسرتان و این اخلاقش را می‌شناسید و می‌دانید که نباید زیاد اطرافش باشید تا آمادگی حرف زدن را پیدا کند. پس زمان بدهید. در چنین شرایطی، خاصه اگر زمان آن طولانی شود، کنترل فاصله سخت به نظر می‌رسد و مهم است که صبور باشید و احساسات‌تان را کنترل کنید.

ترس از درگیری

افرادی هم هستند که از درگیری اجتناب می‌کنند. این افراد آن‌قدر از بگومگو و یا دعوا و بحث می‌ترسند که حاضر نیستند حرفی از ناراحتی‌شان بزنند، مبادا که درگیری ایجاد شود. پس به هر قیمتی که شده سکوت می‌کنند.

مراقب کینه‌ها باشید

اگر همسرتان حرف نمی‌زند، اما به وضوح ناراحت است، شما هم تلاش‌تان را کرده‌اید و به نتیجه نرسیده‌اید، ممکن است صبرتان را از دست بدهید و بی‌خیالیش بشوید. متاسفانه صحبت نکردن از علت ناراحتی، به دور شدن زوجین منجر شده و دور شدن به ایجاد کینه می‌رسد. پس نترسید، همه درگیری‌ها بد نیستند، اگر به شیوه‌ای بالغانه اداره شوند، می‌توانند روابط را قوی و عمیق‌تر کنند.

همیشه تقصیر شما نیست

احتمال اینکه همسر شما، از فردی و رویدادی دیگر ناراحت باشد زیاد است. همیشه نباید در قدم اول تعهد و زندگی‌تان را زیر سوال ببرید. با این حال امتناع او از برقراری ارتباط می تواند مشکلاتی را در رابطه‌تان ایجاد کند. پس لازم است که برای برقراری دوباره ارتباط تلاش کنید.

چه کنیم؟

برای برقراری ارتباط با همسر ناراحتی که از گفتن امتناع می‌کند خوب است که این روش‌ها را امتحان کرده و مکالمه را طوری تنظیم کنید که مشارکت همسرتان را تقویت کند؛

بیا حرف بزنیم

پرسیدن چندین و چند‌باره‌ی علت ناراحتی و گفتن گاه و بیگاه جمله «از چی ناراحتی؟» به زبان‌های مختلف، ممکن است هرگز شما را به پاسخ نرساند و حتی به آن نزدیک هم نشوید. به همسرتان بگویید که می‌خواهید با او صحبت کنید و چرا خواهان این مسئله هستید. زمان صحبت را مشخص کنید. احتمالا با خودتان می‌گویید که همسرتان حتما پاسخش منفی است. برای اینکه احساس راحتی کند و حرفش را بزند، شاید لازم باشد که هنگام صحبت کردن در یک گروه، بحث را هدایت کنید و سرنخ هایی به دست آورید.

همدلی کردن را تمرین کنید

خودتان را به یاد بیاورید. اغلب ما زمانی که از چیزی کوچک یا بزرگ ناراحت هستیم، از توضیح درد و رنج‌مان امتناع می‌ورزیم برایمان مشکل است که شرح دهیم تا چه اندازه تحت فشار قرار داریم. پس احساسات‌تان را مدیریت کنید. حتی اگر علت ناراحتی همسرتان به نظر کوچک و بی‌ارزش می آید، همدلی کنید و به او نشان دهید که به اندازه کافی همدل هستید و متوجه احساساتش می‌شوید تا او به راحتی بتواند با شما گفتگو کند.

زمان بدهید

عجله نکنید. سرزنش نکنید و مدام همسرتان را بابت حرف زدن تحت فشار قرار ندهید. شنونده فعال باشید. هنگام صحبت کردن، بسته به روحیه همسرتان می توانید او را با کلمات تشویقی یا محبت‌های فیزیکی، همراهی کنید. به او بگویید که حامی‌اش هستید و از او حمایت می‌کنید. او باید بداند که امن‌ترین کاری که می‌تواند انجام دهد، در میان گذاشتن ناراحتی و علت آن با شماست.

حریم ها را حفظ کنید

در ابتدا اشاره کردیم که از درگیری و اختلافات ساده نترسید، این‌ها بخشی از رابطه سالم هستند. اما جلوی پرده دری و نزاع‌های بزرگ و غیرضروری بایستید.

مراقب خودتان باشید

در عین حال که همسرتان و سلامت روانش مهم و رابطه ارزشمند است، اما بسیار اهمیت دارد که مراقب خودتان باشید و مطمئن شوید که آیا شریک زندگی شما مدام اقداماتی برای دستکاری کردن احساسات شما می‌زند. اقداماتی که به سوءاستفاده عاطفی و آسیب سلامت روابط‌تان می‌انجامد. در چنین شرایطی، می‌بایست حتما کمک حرفه‌ای دریافت کنید. چون هم شما و هم همسرتان در معرض آسیب جدی قرار دارید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: