حجت الاسلام و المسلمین قرائتی
برق قوی که به لامپ کوچک وصل نمیشود. میگوید از آنطرف تو برق را روشن کن. نمیگویم آنچه در آشپزخانه است غذای تو است. میگویم برو در آشپزخانه یک چیزی گیر تو میآید که بخوری. یعنی چیزهایی که در آشپزخانه هست یه گوشهاش تو را سیر میکند. «لقد کان فی». این کلمه فی مهم است. بعد هم میگوید اسوه در چی؟ میگوید در همهچیز. در اخلاق، در همسرداری، بچهداری، تربیت، در همهچیز اسوه است. اسوه حسنه. بعضیها در یک چیزی الگو هستند. مثلا این آقا حلیمش خوب است، آن آقا کتشلوار خوب میدوزد، قبا نمیتواند بدوزد. بعضی خیاطها قبا خوب میدوزند، کتشلوار نمیتوانند بدوزند. اسوه است در همه چیز است. سبک زندگیمان سبک زندگی نبوی، فاطمی، علوی باشد. و جای دیگر هم خبری نیست. ما باید افتخار کنیم و رابطهمان هم چه سریع رابطه برقرار میشود. السلام علیک یا اباعبدالله. السلام علیک یا محمداً رسول الله. السلام علیکم یا امیرالمؤمنین. با یک سلام ارتباط برقرار میشود. و آنها هم جواب گرمتر به ما میدهند. قرآن به اینها گفته است: «إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّة» اگر کسی به شما سلام کرد جواب گرمتر بدهید. من وقتی گفتم یا مهدی سلام علیکم، او هم میگوید و علیکمالسلام. یک دعایی هم برای من میکند. حالا ما که در عمرمان یک بار، دو بار... افرادی بودهاند دائما با اولیای خدا بودهاند. مسئله مهمی است. ما با شما هستیم. وظیفه ما در زمان امامزمان چیست؟ اول شناخت. در هر خانهای یک کتاب راجع به حضرت مهدی باشد. کتابی که نویسندهاش بالای چهل سال درسخوانده باشد. زود تابع هر کتاب و مقاله و اینها نشوید. یک کسی که کار کرده باشد. یک کتاب روان. در هر خانهای یک کتاب حضرت مهدی باشد. امام حیمان است. ناظر بر کارهایمان است. وقتی ناظر است باید عالم هم باشد. طبق روایت قرآن هم دارد. میگوید: «سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُون» خدا و مؤمنین کارهای شما را میبینند. الان من کارهای شما را میدانم چیه؟ شما کارهای من را میدانید چیه؟ یک افراد خاصی هستند که مراد اهل بیت پیغمبر هستند. آنها کارهای ما را میبینند. یعنی حضرت مهدیعجلاللهتعالیفرجهالشریف کارهای ما را میبیند. هر هفته خوشحال میشود یا غمناک میشود. ما گاهی وقتها مثلا میگوییم که میخواهیم دلش خوش شود. اسم بچهمان را مهدی بگذاریم. هی دنبال این هستند که یک اسم جدیدی روی بچهشان بگذارند. میگردند آقا اسمت چیست. آخه جدید که شد آن وقت دائره برای امامصادق و امامباقر و مهدی و کاظم و محمد و علی کم میشود. اسم که زیاد شد آن وقت فهم آنها کم میشود. بگذارید در همه خانهها فاطمه باشد. معاویه گفت اسم علی روی بچههایتان نگذارید. امامحسین گفت به کوری چشم معاویه من همه بچههایم را علی میگذاریم. علی شماره یک علیاکبر. علی شماره دو امامزینالعابدین علی اوسط. علی شماره سه علیاصغر 6 ماهه. سه تا بچههای او هم در کربلا بودند. علیاکبر، علی شماره یک است. خواهرم زهرا دارد. خب خواهرت تلفن هم دارد شما دیگر تلفن نخواه. خواهرت ماشین دارد، موبایل دارد. چطور آنها را نمیگویی خواهرم دارد. در همه خانهها علی باشد. اسم ائمه را بگذارید. سهم حضرت مهدی را از نظر مال بدهید. سلام به حضرت مهدی بدهید. برای او صدقه بدهید.
********
لزوم آشنایی والدین به فضای مجازی
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون
وقتی بحث تربیت فرزند می شود که یکی از تکالیف والدین در شریعت مقدس اسلام است و اهلبیتعلیهالسلام این بار و این مسئولیت را و این مسئولیت بسیار مهم را روی دوش پدر و مادر نهادند و لذا تربیت هم ابعاد مختلفی دارد. یعنی ما باید به همه ابعاد آن توجه کنیم. یعنی هم زمینه را برای رشد فرزندان خود فراهم بیاوریم و احیانا اگر عواملی مانع تربیت آنها شد آنها را هم بشناسیم و بدانیم که چگونه باید آنها را مدیریت کنیم. یکی از دغدغههایی که امروز خانوادهها با آن مواجه هستند و در زمان کرونا هم خود را بیشتر نشان داد، حضور فرزندان ما در فضاهای مجازی برای آموزشهایی که قرار بود که به آنها داده شود هست. لذا باید ببینیم که چه کار باید کرد که فضای مجازی یک فضایی نیست که ما بتوانیم بچهها را بدون علم و دانش خود یعنی والدین پای این فضا رها کنیم. گاهی اوقات بچه ما میخواهد یک مسافتی را برود و بیاید، میخواهد خریدی کند و یک مهمانی برود، چقدر حواس ما جمع است که این مسیر را چطور میخواهد برود، ماشین میخواهد سوار شود. ماشینی که میخواهد سوار شود چه ویژگیهایی داشته باشد و به هرکسی اعتماد نکند. به نظر من فضای مجازی هم یک دنیایی است و نه یک مسافت کوتاه خانه دوستی رفتن یا خرید کردن. یعنی انگار فرزند خود را وارد یک اقیانوسی میکنیم که این اقیانوس دارای هم زیباییهاست و هم پلشتیها و هم آلودگیها در این فضا وجود دارد لذا آن چیزی که مهم است این است که پدر و مادر بدانند که چگونه او را در این فضا مدیریت کنیم. به نظر میرسد که اولین نکتهای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که پدران و مادران بدانند که همان جوری که فرزند خود را وقتی یک مدرسهای میخواهیم بفرستیم مراقبت میکنیم که مدیر آن چه کسی است و معلم آن چه کسی است و پرسوجو میکنیم و یک شناختی را داریم، ما باید با این فضایی که فرزند ما میخواهد آموزشهای مجازی را هم ببیند آشنا شویم. حالا اگر میخواهد برنامه شاد باشد با آن آشنا باشیم و برنامه دیگری را احیانا که برخی از مدارس میخواهند استفاده کنند آشنا باشیم و با زوایای آن یعنی این نباشد که ما با یک ناآگاهی فرزندان خود را در این فضا بفرستیم. حُسن آن بر این است که وقتی که بچهها بدانند که پدر و مادری نسبت به آن فضا آگاهی دارند آنها هم بهتر استفاده میکنند. من نمیخواهم بگویم که ما باید به بچههای خود بیاعتماد باشیم، الحمدلله بچههای خوبی داریم و بچهها همراه با پدر و مادر و خانواده و مدرسه هستند ولی از آنور هم باید مراقب باشیم. در سنین فرزندان ما چه در ابتدایی و چه در نوجوان ما کنجکاویهایی دارند که اگر بدانند که پدر و مادر سطح آگاهی نسبت به فضای مجازی بالا است آنها هم مراقبت بیشتری میکنند. لذا پدران و مادران در عصر رسانهها هستیم و باید سطح آگاهی خود را بالا ببریم. این جمله را با احتیاط عرض میکنم که اگر بچههای ما متوجه شوند که ما به زوایای مختلف فضای مجازی و اپلیکیشنها و شبکه آموزشی و شبکههای اجتماعی آشنا نیستیم، ممکن است که گاهی اوقات ما را دور بزنند. ما باید این توجه را داشته باشیم که بچهها وقتی همراه دارند که پدر و مادر خود را نسبت به این موضوع آگاه ببینند و پدر و مادر را نسبت به آن فضا آشنا ببینند. اینها همراهی بیشتری میکنند. لذا چه خوب است که ما پدر و مادرها هم وقتی را بگذاریم که با این فضاها آشنا شویم یعنی نه اینکه خداینکرده، ما خود یک آلودگی نسبت به این فضا داشته باشیم و وقتی بگذاریم.