کد خبر: ۶۵۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۵
پپ
صفحه نخست » کدبانوگری


فرنوش شهابی

مواد لازم برای تهیه

ـ گوشت چرخ کرده: ۳۰۰ گرم

ـ پیاز: دو عدد

ـ جعفری: دو دسته

ـ برنج: ۲/۳ پیمانه

ـ تخم‌مرغ: یک عدد

ـ رب: سه قاشق غذاخوری

ـ آبلیمو: به مقدار لازم

ـ نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زیره: به مقدار لازم

ابتدا جعفری را پاک کنید و بشویید. بعد از خشک شدن آن را ساطوری کنید. در ادامه برنج را با کمی نمک خیس و روی حرارت قرار دهید و کمی زنده‌تر از همیشه بردارید. نباید خیلی شل باشد، وگرنه کوفته شما شل و وارفته می‌شود.

در ادامه یکی از پیازها را پوست بگیرید و ریز رنده و آب آن را جدا کنید و به همراه گوشت داخل یک کاسه بریزید. سپس به آن تخم‌مرغ و برنج و جعفری و ادویه‌ها را اضافه کنید. حالا به مهم‌ترین مرحله تهیه کوفته می‌رسیم. باید کوفته را حسابی ورز دهید. می‌توانید از استند میکسر استفاده کنید و یا ۲۰ بار مخلوط ورز خورده را داخل کاسه بکوبید تا حسابی منسجم شود.

در ادامه از مواد منسجم شده به‌اندازه دلخواه بردارید و در دست گرد کنید. سپس به مدت نیم ساعت داخل یخچال استراحت دهید. اگر زمان کافی ندارید می‌توانید همان لحظه به همراه کمی روغن هر دو طرف کوفته را سرخ کنید تا طلایی شود.

وقتی کوفته‌ها در حال سرخ شدن هستند، پیاز دیگر را نگینی خرد کنید و با کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک شود. سپس رب اضافه نمایید و تفت داده تا بوی خامی رب از بین برود. سپس کمی آب و آبلیمو برای خوشمزه شدن کوفته‌ها اضافه کنید و بگذارید کمی جوش بیاید.

حالا سس غلیظ شده را به کوفته‌ها اضافه کنید و در تابه یا قابلمه را نیمه باز قرار دهید تا کم‌کم سس داخل بافت کوفته‌ها برود و غلیظ شود. در انتها نمک سس را بچشید و به همراه نان یا پلو سرو کنید. اگر به کوفته‌ها علاقه دارید، طرز تهیه کوفته ترکیه‌ای را بخوانید.

نکات کلیدی

ـ ورز دادن مهم‌ترین عامل وا نرفتن کوفته است.

ـ میزان جعفری را می‌توانید کم و زیاد کنید.

ـ به‌دلخواه کمی جعفری خرد شده داخل سس بریزید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: