کد خبر: ۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
پپ
صفحه نخست » زیرگذر تاریخ


عاطفه میر افضل

طرح اتصال درياي سرخ و درياي مديترانه، به روزگار باستان باز مي‏گردد و اين طرح، اولين بار در زمان حكومت هخامنشيان عملي شد. اين كانال بعد از مدتی زير شن‏هاي بيابان پر شد و آثارش از ميان رفت. حدود 23 قرن بعد، رقابت‏هاي انگلستان و فرانسه در قرن نوزدهم و تلاش هر كدام از آن‌ها در برتري‏جويى نظامي ـ تجاري باعث شد تا بار ديگر اين طرح عنوان شود و اين بار فرانسه به عنوان يك قدرت صنعتي ـ نظامي و در حقيقت به عنوان يك دولت استعماري درصدد برآمد تا ساخت اين كانال را عملي کند. از اين رو، طرح حفر كانال توسط يك مهندس فرانسوي تهيه شد اما از آن جا كه بين فرانسه و انگليس، رقابت آشكاري در ميان بود، انگلستان از ارائه هر نوع كمك به فرانسه مضايقه کرد، چرا كه حفر كانال قدرت فرانسه را افزایش می‌داد.

بنابراين فرانسويان بدون كمك از هيچ كشوري به تنهايى اقدام به اين كار کردند و ظرف مدت ده سال، با هزينه‏اي بالغ بر چهارصد ميليون فرانك، اين پروژه را به اتمام رساندند. كانال سوئز در سال 1869میلادی طي تشريفاتي گسترده با حضور امپراتور فرانسه و عبور كشتي حامل وي، افتتاح شد. علت حفر كانال سوئز توسط فرانسه اين بود كه در آن زمان، سرزمين مصر تحت استعمار فرانسه قرار داشت و با حفر اين كانال، راه ارتباط دريايى اروپا به طرف ساحل شرقي قاره افريقا و شبه قاره هند و شرق آسيا بسيار كوتاه شد. كانال سوئز حدود 85 سال در دست بيگانگان بود و در نهايت توسط جمال عبدالناصر رئيس جمهور وقت مصر، ملي اعلام شد و این اتفاق باعث حمله ارتش‏هاي فرانسه، انگلستان و رژيم صهيونيستي به مصر و اشغال كانال شد اما بعد ازمدتی از كانال عقب‏نشيني كردند و كانال سوئز تحت اختيار مصر درآمد. این کانال سود سرشاري از محل اخذ ماليات از كشتي‏هاي عبوري، نصيب دولت مصر مي‏سازد.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: